Monday, April 2, 2012

Jangan Terlalu Berharap

Jangan terlalu berharap...
Janganlah terlalu berharap di atas segala sesuatu yang ada di atas dunia yang fana ini. Andai asyik menaruh harapan yang tinggi di atas apa jua perkara atau benda, anda pasti akan kecewa andainya harapan itu tidak kesampaian. Jika harapan itu tercapai maka bahagialah anda. Kehidupan kita telah ditentukan oleh takdir dari Allah s.w.t. Jika hidup tidak diiringi doa maka ianya akan berjalan seperti yang telah ditakdirkan Ilahi kerana hanya doa-doa yang makbul sahaja yang akan mampu mengubah takdir. 'Takut' dan 'harap' kita hanya perlu ditujukan kepada Allah s.w.t. 'Takut' andainya kita dipinggir dan disingkirkan oleh Allah s.w.t manakala ber'harap' pula moga-moga Allah memilih kita ke syurgaNya. Maka, berharaplah semata-mata kepada Allah s.w.t.

Selain dari terus-terusan berharap dengan keredhaan Allah s.w.t, janganlah menaruh harapan yang terlalu tinggi ke atas apa sahaja yang berada di atas mukabumi Allah ini. Dunia ini digerakkan oleh tangan-tangan manusia. Jika perbuatan dan pekerjaan manusia itu baik-baik belaka maka baiklah juga perkara-perkara yang terbit hasil daripadanya. Selagi mana manusia itu tidak sempurna selagi itulah janji-janji manusia boleh diragui atau tidak boleh dipercayai. Maka itulah terbitnya saranan agar jangan terlalu berharap walau di atas apa perkara sekalipun di atas dunia ini. Sehabis-habis ikhtiar ialah pasrah dan redha di atas ketentuan Allah s.w.t. Maka, berharaplah semata-mata kepada Allah s.w.t.

Mengharapkan cinta dan kasih sayang seseorang insan biarlah berpada-pada. Jangan terlalu memuja, memuji dan optimis bagaikan puncak dunia telah anda tawan. Kasih sayang insan tiada yang asli, sejati atau tiada yang tidak berbelah bahagi. Tiada cinta yang sempurna di atas dunia ini. Andai diuji onak dan duri, ombak dan badai, cinta manusia mampu goyah. Begitu juga tika diuji kerlipan intan dan taman nan berbunga wangi, manusia mudah sekali berpaling arah dan berpaling tadah. Namun sang pemuja cinta terus berharap cinta yang berkecai akan kembali dalam pelukan. Malangnya, segala-galanya hanya akan menjadi peristiwa sadis dan hampa. Maka itu, janganlah terlalu berharap pada sebuah cinta dan kasih sayang yang tidak pasti.

Mengharapkan janji-janji manusia pula perlu ada batasannya. Manusia bisa menjanjikan bulan dan bintang, padahal langit pun tidak terduga. Janji-janji boleh digula-gula dan digoncang-goncang bagai tong kosong. Bila dibuka isinya hampa. Siapa yang akan kecewa dan merana? Tentu sekali si pemilik harapan menggunung. Gunung yang didambakan hancur menjadi debu. Pengharap terduduk kembali di tanah datar, tidak berganjak walau sejengkal pun. Si penabur janji mendabik dada dengan takbur. Yang kenyang si manusia-manusia yang rakus yang belum nampak apa-apa yang menanti di hadapan. Maka itu, janganlah terlalu berharap...

Andai anda menaruh harapan yang terlalu tinggi supaya sesuatu yang diingini itu bakal terjadi, cuba berhenti sejenak. Kembali ke tanah semula dan berpijaklah di bumi nyata. Buang jauh-jauh harapan yang tinggi menggunung, jika tidak anda akan terpukul dengan teruk andai harapan itu hancur berkecai. Pasti akan merobek jiwa dan raga. Jalan selamatnya ialah merendahkan harapan (expect less). Jika impian dan harapan berhasil anda akan sangat berbahagia, jika tidak berhasil sekalipun, anda tidak akan jatuh terjelepuk dan menghadapi kemalangan emosi yang tragis. 

Rahsia hidup bahagia adalah salah satunya terletak pada harapan yang rendah (expect less) seperti yang tertera pada no. 5 dalam gambar di bawah ini.


Mozar : Just another abstract entry from me. Short and vague. Just being sentimental at times!

 Kok gini udah berat kesnya. Sampei berhenti berharap gitu. Gimana ini?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...