Monday, April 18, 2011

Dalam Hati Ada Taman

Seorang bouncer bisa melelehkan air mata? Seorang samseng dan kaki pukul sayangkan kucing? Seorang mat rempit menangis teresak-esak ditinggalkan kekasih? Seorang bermuka pecah kondo menangis bila menonton filem Hindustan? Sungguh-sungguh ironik. Inilah yang dinamakan dalam hati ada taman. Bagi orang-orang seperti ini, perwatakan mereka memang nampak keras dan brutal tetapi ada satu sudut yang lebih lembut di dalam hati-hati mereka, ala-ala ada taman bunga.

Pengalaman saya, pernah ada seorang guru/warden di sekolah dahulu yang mempunyai rupa dan perwatakan bengis, keras dan jarang-jarang tersenyum. Semua pelajar takut akan beliau bila bertembung, apatah lagi untuk bertentang mata. Namun, rupa-rupanya dalam bengis-bengis beliau, masih ada sisi halus di dalam dirinya. Contohnya, beliau memang gemar menyanyi pelbagai lagu, dari lagu-lagu rakyat hinggalah ke lagu-lagu yang cintan cintun. Seperkara lagi yang agak kelakar juga ialah pada suatu hari, dengan tidak semena-mena beliau boleh menangis di dalam satu perhimpunan apabila beliau agak stress dengan disiplin para pelajar. Memang semua pelajar terkejut badak pada masa itu. Keadaan dewan itu sunyi sepi. Beliau sempat mencurahkan rasa gundah hatinya yang lama terpendam terhadap pelajar-pelajar. Sekonyong-konyong dari peristiwa telenovela itu, guru itu tiba-tiba menjadi popular dan disukai ramai. Hinggakan apabila sahaja dia membuka mulut untuk berucap atau menyampaikan pesanan, pelajar-pelajar bersorak sorai dan memberikan tepukan yang panjang (nasib baik tiada standing ovation). Dah mengalahkan artis pula. Setelah mungkin agak rimas dengan kemahsyuran ataupun mahu meredakan perhatian para pelajar, beliau berbuat ala-ala watak bengis dan tidak berhati perut semula. Pelajar kembali kecutkan beliau. Walaubagaimanapun, beliau tetap ada taman di dalam hatinya dan nama beliau terus melekat di hati bekas-bekas pelajarnya oleh kerana sisi gelap dan sisi cerah beliau itu.

Ingat lagikah anda kepada bekas Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush? Siapa yang tidak ingat dengan seorang yang tidak berhati perut dan tidak berperikemanusiaan. 'Jasa' terbesar yang pernah dilakukannya kepada dunia ialah menyerang Iraq dan menamatkan riwayat Presiden Saddam Hussein. Namun demikian, beliau masih dikenang sehingga kini di atas sifatnya yang kejam itu dan juga sisi halus mulusnya ala-ala 'dalam hati ada taman'. Tapi, jangan silap, bukannya taman bunga, tapi taman haiwan ataupun taman permainan kanak-kanak. Apa tidaknya, dia terkenal dengan mengeluarkan banyak kenyataan-kenyataan bodoh dan lucu sepanjang pemerintahannya. Perlakuannya juga adakalanya ala-ala Mr. Bean. Sebagai contoh, membaca buku kanak-kanak dengan berkeadaan terbalik, meneropong dengan penutupnya masih tertutup dan banyak lagi quote-quote yang bodoh yang dikeluarkannya.

Kesimpulannya, walau apa pun watak kita, hati mau baik beb! Tanpa hati yang baik, siapa pun tidak ingin berkawan dengan kita. Sebaliknya, ramai yang akan mendoakan kejatuhan dan kemusnahan kita. Percayalah, sisi cerah dan halus dalam diri seseorang itu boleh membuatkan orang yang selama ini panas hati dengannya, sejuk hati semula. Kalau boleh, letakkan 'taman-taman syurga' di hati-hati kita semua. Baharulah hidup akan lebih bererti di dunia dan di akhirat. Baharulah terbitnya kasih sayang dan saling menghormati sesama insan seagama dan semasyarakat, mahupun senegara. Sengketa tiada, berukun damai lalu hidup seperti berada di taman-taman syurga.

Mozar : Kalau dalam hati ada taman bunga sampaikan asyik jadi Mat Bunga atau Minah Bunga tak guna juga. Asyik mabuk nak bercinta aje kerjanya, tak ada kerja lain. Sudahnya kite bakor je!

"Wei la, aku nampak dah! Saddam tengah dok melaram ngan spek hitam, berjubah hitam, dok atas batu hitam dan di dalam gua yang gelap gelita. Amboi-amboi, jaga hang Saddam! Sapa-sapa yang tak nampak ni pendek umur!"- kebodohan terlampau seorang Presiden?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...