Thursday, March 24, 2011

Membalas Kejahatan Dengan Kebaikan

Anda pernah diherdik, dicaci, dimaki, dipersenda atau 'semua yang di atas'? Kalau tidak pernah maknanya anda setaraf dengan malaikat baiknya. Atau mungkin anda seorang 'slenga', orang marah ke, orang carut ke apa ke anda sendiri pun tak dapat nak beza. Realitinya, bagi manusia seperti kita ini yang serba serbi tidak sempurna atau 'maksum' seperti Nabi s.a.w, barang tentu kemarahan balas akan meluap-luap laksana gunung berapi bila diperlakukan sedemikian rupa.

Siapakah yang sanggup maruahnya diinjak-injak, dicalar-calar atau dirobek-robek. Satu dalam sebilion kot. Peritnya jiwa dan raga apakala ingin menahan segala kejahatan manusia terhadap kita. Kejahatan manusia datang dalam berbagai-bagai bentuk. Ada kejahatan secara halus seperti bermuka-muka dan tikam belakang. Di depan kita pijak semut pun semut tu tak sedar. Lembut gigi dari lidah. Di belakang kita, habis segala keburukan kita dijaja serta ditokok tambah pula dengan fitnah dan momokan. Kejahatan terbesar pula adalah berupa musuh-musuh laknat yang sentiasa ingin memerangi Islam dan umat-umatnya. Kejahatan yang sebegini langsung tidak boleh dibayar dengan kebaikan. Kejahatan ini wajib ditentang bermati-matian. Yang gugur menentang kejahatan ini akan dikira syahid.

Di zaman Rasulullah s.a.w pernah diriwayatkan ada seorang wanita yang sangat bencikan baginda. Apabila ternampak sahaja Rasulullah s.a.w, wanita itu akan mengambil penyapu lalu menyapu ke arah baginda. Namun, Rasulullah s.a.w sentiasa memberi salam kepadanya, sekalipun salamnya itu tidak pernah dibalas oleh wanita tersebut.

Maka pada suatu hari tatkala Rasulullah s.a.w berjalan di hadapan rumah wanita tadi seperti lazimnya, wanita itu tidak kelihatan. Baginda segera bertanya kepada jiran-jiran wanita itu. Jiran-jiran itu merasa hairan atas sikap Rasulullah s.a.w kerana mereka tahu bagaimana layanan wanita tersebut terhadap Rasulullah s.a.w. Bagaimanapun, mereka memberitahu baginda bahawa wanita tersebut sedang terlantar sakit seorang diri di rumahnya.
Dengan segera Rasulullah s.a.w memasuki rumah wanita tersebut lalu baginda menolong mengemas rumahnya, memasak serta menimba air perigi untuk wanita tersebut. Wanita tadi berasa sungguh hairan sekali bila mendapati ada yang sudi membantunya apalagi di kala dia sedang sakit dan tidak berdaya untuk bergerak.

Apabila dia mendapat tahu bahawa orang tersebut adalah baginda Rasulullah s.a.w, maka hatinya yang keras terus berubah menjadi lembut. Dia berasa kesal atas kekasaran budinya terhadap Rasulullah s.a.w. Semenjak itu, wanita itu pun menjadi seorang muslimat yang sopan dan baik akhlaknya, serta taat mengerjakan perintah-perintah agamaNya (kisah dipetik dari fadhlinamathanip.blogspot.com).


Begitulah mulianya akhlak yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w dalam menentang kejahatan. Mampukah kita menangani kejahatan manusia cara Rasulullah? Dalam hidup ini, kita sentiasa dikelilingi oleh kejahatan. Kejahatan lazimnya datang dalam bentuk kekasaran fizikal dan juga penderaan emosi. Adakalanya orang-orang tidak senang melihat kita senang, berjaya, berharta atau berpengaruh. Adakalanya kejahatan itu dalam bentuk penganiayaan atau penindasan supaya kita tidak mampu hidup senang dan di masa yang sama mendahulukan kepentingan diri sendiri pelaku tersebut.

Kesimpulannya, sedapat mungkin balaslah segala kejahatan yang dilemparkan kepada kita dengan kebaikan, bukan dengan kejahatan juga. Jika kejahatan dibalas dengan kejahatan samalah seperti kita menyimbah petrol kepada api yang sedang marak. Kedua-dua pihak akan mendapat rugi akhirnya. Jika satu pihak beralah, kebaikannya bukan nampak sekelip mata tetapi lambat laun akan tersirna jua. Beralah bukan bererti kalah. Ambil contoh kisah Nabi s.a.w tadi. Di masa yang lain kejahatan itu akan tewas dan lenyap juga akhirnya. Dalam perkara menangani kejahatan ini, kesabaran adalah anak kunci utama. Hayatilah ayat-ayat suci Al-Quran yang berkaitan dengan topik ini di bawah ini sebagai pedoman dan pengubat jiwa. 

“Sesungguhnya rahmat Allah swt amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al-A’raf: 56)
“Balaslah perbuatan buruk mereka dengan yg lebih baik. Kami lebih mengetahui apa yang mereka sifatkan.” (Q.S. Al-Mu’minun [23]: 96).
 “Mereka itu diberi pahala dua kali lipat disebabkan kesabaran mereka dan mereka menolak kejahatan dengan kebaikan dan sebahagian dari apa yang telah Kami rezekikan kepada mereka, mereka nafkahkan.”(QS. Al-Qashash [28]:54)

Mozar : Di atas dunia ini, kejahatan dibalas kejahatan, ba..nyak-banyak. Kebaikan dibalas kebaikan, ka..dang-kadang. Kejahatan dibalas kebaikan, ja..rang-jarang. 

Untuk hiburan sahaja :  Jahat yang ni jahat mengada-ngada. Jahat begini perlu dibalas dengan ajak kawin aje.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...