Wednesday, March 30, 2011

Apa Yang Tidak Anda Ketahui Mungkin Akan Melukai Anda

Ungkapan dalam bahasa Inggeris ada menyebut "What you don't know may hurt you." Ada betulnya juga ungkapan ini. Sesuatu yang anda tidak tahu menahu mengenainya mungkin akan mengundang kesusahan atau kedukaan buat anda di kemudian hari. Kejahilan atau kealpaan ini boleh jadi disengajakan atau tidak disengajakan. Ada yang ambil endah tak endah untuk mengorek segala maklumat dan petunjuk sebelum memulakan sesuatu tindakan. Ada yang memang lembam dan lurus bendul tak tahu apa-apa serta mudah diperdaya dengan sedikit gula-gula dan pujuk rayu. Apa-apapun, seharusnya anda perlu berhati-hati terhadap apa benda yang tidak anda ketahui.

Seperti contohnya, anda mungkin terluka jika anda tidak tahu bahawa anda sedang diperalatkan oleh seseorang atau sindiket. Maka terjadilah kejadian 'keldai dadah' yang membawa dadah ke negara-negara tertentu kerana sang keldai tidak tahu menahu bahawa 'percutian' yang dijanjikan pada mereka hanyalah satu helah penipuan. Terjadilah kes-kes perhambaan seks pada perempuan yang diperdaya teman lelaki yang menjual 'kekasih'nya kepada bapa ayam kerana perempuan itu tidak tahu bahawa teman lelakinya berhati iblis dan berekor syaitan. Terjadilah kes-kes pembuangan anak setelah terlanjur, kekasih lari dan tidak mengaku bertanggungjawab kerana sang gadis yang tidak lagi gadis tidak tahu impian membina mahligai bahagia hanyalah palsu semata-mata.

Anda juga mungkin terluka jika anda tidak tahu samada anda telah membuat keputusan atau tindakan yang tepat dalam hidup. Terjadilah kes-kes penipuan pelaburan dalam skim cepat kaya, pertukaran matawang asing dan sistem piramid kerana anda jahil dalam urusan kewangan serta undang-undang. Atau juga kes bisnes lingkup dek kerana anda tidak tahu bahawa rakan kongsi anda seorang yang tidak amanah. Terjadilah juga kes wang yang disimpan bertahun-tahun dikebas seseorang yang sangat dipercayai tetapi anda sendiri tidak tahu dari mana asal-usulnya. Terjadilah juga jangkahayat perkahwinan yang sangat singkat kerana tiada keserasian setelah berkahwin kerana anda tidak tahu sikap-sikap sebenar pasangan anda sebelum anda hidup bersama. Paling tidak berlakulah juga kes anda disaman polis/JPJ di atas kejahilan anda dalam undang-undang jalanraya.

Maka, ketahuilah, selidikilah, pelajarilah, galilah, siasatilah (ada ke?) apa sahaja perkara yang anda tidak tahu. Lebih-lebih lagi perkara yang mencurigakan anda. Perkara perlu ambil tahu ini perlu sangat diamalkan juga dalam kita memilih makanan yang halal untuk dimakan. Janganlah asal ada kedai makanan bukan Islam yang ada logo Halal, kita pun sebat semacam. Selidiki dulu, Halal tu asli atau palsu, hidup lagi ke tidak. Kalau rajin lagi, siasat sendiri dari mana punca bekalannya, siapa yang memasaknya, bagaimana cara memasaknya serta banyak lagilah, malas nak cakap. Benda halal dan haram ni bukan benda main-main. Akan jadi darah daging bila dah masuk perut. Langkah yang selamat, elakkan makan di tempat yang anda was-was dan elakkan juga mendengar rekomen kawan-kawan bahawa sesuatu tempat makan itu sedap dan halal. Yang perlu tahu adalah anda sendiri. Sekiranya anda telah ketahui yang anda telahpun tertelan barang yang haram bukankah ianya akan melukai jiwa raga anda sendiri juga akhirnya (bagi orang yang beriman la!).

Mozar : Apa yang telah anda ketahui jangan pula 'purak-purak' tak tahu. Dah tahu dalam makanan tu ada ba alif ba ya, jangan le buat-buat telan bagai tak tahu mende.

Tahukah anda apa yang ada di sebalik semak samun ni? Mungkinkah ada sang lengkar, sang gajah, sang kelembai, pak belang ataupun si hidung belang, perogol bersiri atau 40 orang penyamun?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...