Monday, March 14, 2011

Bila Tsunami Melanda

Terlebih dahulu, jutaan takziah buat warga utara Jepun yang dilanda gempa bumi serta Tsunami tanggal 11 Mac lalu. Dalam peristiwa tersebut, yang lebih mencuri perhatian ialah kejadian Tsunami berbanding gempa kerana ianya julung-julung kali berlaku. Air, bila kecil menjadi kawan dan keperluan hidup. Bila besar ia pula menjadi lawan. Dahulu kala hanya 'api' yang dikaitkan dengan pepatah sedemikian kerana masa itu hampir-hampir tiada kedengaran kejadian Tsunami ini. Dahulu, kita di Malaysia agak terpinga-pinga bila mendengar perkataan Tsunami ini. Sejak Tsunami membadai Lautan Hindi, Banda Acheh serta beberapa negara lagi termasuk Malaysia sendiri pada 26 Disember 2004, barulah kita mula kenal apa itu Tsunami. Dari bayi yang baru pandai berkata-kata sehinggalah ke manusia tertua di dunia semuanya sudah mula pandai menyebut 'Tsunami'. Asal ada sahaja benda yang bersifat melanda dikaitkan dengan Tsunami, termasuklah 'Harga Tsunami', 'Tsunami Politik' dan 'Tsunami Kasih', sekadar beberapa contoh.

Tsunami bererti tragedi. Kita di bumi bertuah ini beruntung kerana tidak diuji oleh Allah s.w.t dengan ujian seberat itu. Mungkin kerana ujian sebegitu tidak mampu ditanggung oleh umat-umat di negara ini, sesuai seperti ayat di bawah ini :-
 “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (Surah Al-Baqarah : 286)
Namun demikian, janganlah pula kita leka dan alpa dengan keenakan hidup kita hari ini. Janganlah sampai kasih Allah kepada kita sehingga perlu 'ditangan-tangankan' dengan musibah yang hebat-hebat. Persis mendidik anak, permulaannya kita akan menegur kesilapan anak-anak dengan lemah lembut dan kasih sayang. Bila tahap kesabaran telah memuncak, kita akan mula menengking. Bila keadaan tidak terkawal lagi terpaksalah ditangan-tangankan anak itu kerana bidalan ada menyebut bahawa 'sayangkan anak, tangan-tangankan'. Jangan tunggu sehingga 'tangan Allah s.w.t' (Hand of God?) hinggap kepada kita baru kita hendak berhenti dari bergelumang dengan dosa atau mengundang kemurkaan Allah. Bila malapetaka melanda, ia tidak akan mengecualikan sesiapa, tidak kira yang baik atau yang jahat, yang beriman atau yang tidak beriman.

Satu sudut pandang yang boleh digarap di sini ialah manusia amatlah kerdil di sisi Allah s.w.t. Kejadian Tsunami ini tidak kurangnya seperti kita menyimbah sarang semut dengan sebekas air. Habis bercempera semut-semut, telur-telurnya dan sarang-sarangnya sekali. Seperti Tsunami, ia tidak mengenal siapa dan apa jua darjat manusia. Setiap benda yang menghalang laluannya akan dirempuh dengan begitu ganas sekali. Pengajaran yang boleh diambil di sini, walaupun kita berada di sebuah negara termaju di dunia, dengan kehidupan serta teknologi serba canggih, kita masih lagi tidak selamat dari terkena malapetaka yang berskala mega. Siapakah kita hendak memperdaya kekuasaan Allah? Siapakah kita di atas mukabumi Allah ini? Adakah laksana seekor semut atau sebutir pasir di lautan?

Mozar : Dalam bertakziah kepada rakyat Jepun, sekalung tahniah pula kepada Datuk Lee Chong Wei kerana menjuarai All England semalam. Hukum Alam-sekali hebat tidak selama-lamanya hebat. Sesekali Lin Dan tersungkur jua.
Krisis kemusnahan dan kemanusiaan berskala mega. Semoga Allah melindungi kita dari kejadian yang serupa. Sesungguhnya hamba-hambamu ini begitu lemah Ya Allah! 

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...