Wednesday, March 16, 2011

Sayang Itu Amat Perlu

Pernahkah anda menyayangi dan disayangi? Tidak dapat tidak, dalam hidup anda perlukan kedua-duanya ini. Sayang yang paling tinggi kedudukannya ialah sayang kepada Allah, Rasul s.a.w serta agama (Islam). Sayang yang utama ialah sayangi diri. Kemudian, sayangkan saudara-saudara anda dan juga saudara-saudara seIslam anda. Sayang menyayang kepada yang selainnya dari ini bergantunglah kepada anda sendiri asalkan ianya berpada-pada. Besar sebenarnya skop dan pengertian sayang ini. Sayang adalah sejagat sifatnya (universal). Semua manusia di dunia ini berupaya merasakan atau melahirkan perasaan sayang.

Sayang terletak di tengah-tengah antara suka, hormat, kasih dan cinta. Suka tidak bererti sayang. Suka boleh padam bila yang disukai tiada di depan mata. Hormat juga tidak bererti sayang. Hormat juga hanyalah satu ekspresi apakala ketemu atau berhadapan. Ia tidak akan terbawa-bawa ke mana-mana. Kasih dan cinta pula adalah tahap yang lebih tinggi sedikit dari sayang. Perasaan sebegini hanya wujud dalam kes-kes yang agak terpencil. Hanya orang-orang yang bercinta yang bermain dengan rasa kasih dan cinta ini.

Berbalik kepada subjek sayang, kita semua amat memerlukannya. Bila diri disayangi, hidup akan lebih bermakna dan membahagiakan. Kurang kasih sayang pula akan mengundang masalah jiwa dan sosial dalam diri mangsa-mangsanya. Anak-anak perlukan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi dari ibubapa mereka. Begitu juga ibubapa yang memerlukannya dari anak-anak mereka. Hidup bermasyarakat juga perlu ada sayang menyayangi. Jiran tetangga perlu ada sayang dan menyayangi. Jiran-jiran adalah pengganti adik beradik atau saudara mara yang terdekat. Tanpa berbaik dengan jiran tetangga, hidup akan menjadi seperti 'kera sumbang' serta tersisih dari masyarakat. Bila berlaku musibah, siapakah pembantu terdekat dan terpantas selain dari jiran-jiran sendiri? Siapakah yang akan diharapkan bila berlaku kecurian atau kematian kalau bukan jiran tetangga? Oleh yang demikian, sayangilah jiran-jiran sebagaimana menyayangi adik beradik anda sendiri.

Dalam berkawan, sifat sayang menyayangi juga amatlah perlu. Bila diri disayangi kawan-kawan, sakit pening kita akan ada yang menziarah dan menghulurkan tangan meringankan beban. Bila kita tersasar dari landasan hidup, kawan-kawanlah yang akan mendoakan kesejahteraan kita. Tidak keterlaluan bila kawan-kawan yang saling menyayangi akan mendoakan syurga serta dijauhkan bala untuk kawan-kawannya yang lain. Semakin ramai yang mendoakan kebaikan buat kita semakin berkat dan berjayalah hidup kita. Di sinilah pentingnya diri disayangi kawan-kawan.

Perasaan sayang tidak akan datang dengan sendiri tanpa perlu diusahakan. Melimpahkan wang ringgit dan kemewahan tidak mungkin menerbitkan sayang yang ikhlas. Wang ringgit melayang, sayang 'ada makna' pun turut melayang. Sayang juga tidak terbit dari rupa paras nan menawan. Itu sayang yang 'ada makna' juga. Boleh jadi bersulam nafsu nan serakah. Sayang sejati juga tidak lahir dari kepetahan berbicara, berpidato atau keupayaan menangkis hujah-hujah lawan. Dari situ hanya akan lahir pengkagum-pengkagum yang bersifat seperti lalang. Sekali lagi, kalaupun ada yang sayang, sayangnya juga 'ada makna'. Walaubagaimanapun, kesayangan ibubapa terhadap anak-anak adalah sayang yang lahir semulajadi dari naluri yang luhur, walaupun terkadang hanya bersifat sehala.

Bagaimanakah untuk mendapat kesayangan orang? Banyak cara sebenarnya. Orang akan sayang bila anda bersopan santun dan berhemah tinggi. Orang akan sayang bila anda bersifat jujur dan amanah dalam segala perkara. Orang akan sayang bila anda pemurah dan tidak berkira dalam segala hal. Orang akan sayang si ringan tulang dan penghulur jiwa raga dan tenaga di saat-saat diperlukan. Orang akan sayang seorang pendengar yang baik dan sentiasa prihatin terhadap segala masalah yang dikemukakan kepadanya. Orang akan sayang bila anda bukan pencarut, pemarah atau pendengus. Orang akan sayang bila anda tidak bercakap besar, berbangga diri dan 'poyo' (terasa diri terlalu bagus). Orang akan sayang bila anda bukan penjanji palsu atau penjanji yang lewat.

Pendekata, jika anda ingin disayangi, cermin ke dalam diri, letakkan diri anda di kaki orang lain. Apa yang anda tidak suka orang lain perbuat terhadap anda, itulah yang anda perlu elakkan. Sebaliknya, apa yang anda suka orang lain perbuat terhadap anda, itulah yang harus anda lakukan terhadap orang lain.

Mozar : Bila diri disayangi, kehadiran akan disenangi, kejauhan akan dirindui, kehilangan akan dicari, kejayaan akan dirai (bukan diiri).

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...