Thursday, March 10, 2011

Bila Sana-Sini Ada Bos

Sini ada bos, sana ada bos. Siapa yang nak jadi kulinya? Bos yang ini cekak pinggang. Bos yang itu mengarah. Bos yang sinin menempelak. Bos yang sinun hanyut dengan hal-hal peribadi tak sudah-sudah. Bos yang itu pula tak muncul-muncul lagi walaupun hari dah tinggi. Si kuli terkulat-kulat, menahan lelah dan marah. Si kuli juga yang naik darah. Nak marah, apakan daya. Hanya melukut di tepi gantang. Cabut kalu, seribu mari. Berbondong-bondong datang merentasi Selat Melaka dan lautan Hindi. Murah-murah pulak tu.

Ada kuli makan kuli. Ada kuli aniaya kuli. Sekufu tapi tak bersekutu. Berlagak macam bos pula. Yang lemah dan yang 'bendul' dipijak-pijak. Kalau pijak-pijak orang dia boleh naik ke atas tak apalah juga. Ringan sama dijinjingnya, berat lantak engkaulah! Dalam dunia kuli juga ada bos. Ada sub-sub kuli juga rupanya. Mana mau lari?? Bos-bos di merata tempat dan profesion!

Ada bos yang tak boleh disentuh. Tugasnya duduk sesofa sekusyen dengan bosnya yang lebih tinggi. Kamceng maut! Kipas dan air cond jadi permainan. Biar bosnya sejuk dan nyaman. Untouchable? Bukanlah! Itu kasta paling rendah di India. Mana mari bos-bos sebegini? Kroni-kroni la, biasa la. Orang bawahan tiada suara kecuali di kedai-kedai kopi dan di surau-surau (boleh ke?). Sosek-sosek le korang, tak jadi kudis pun buat si kaki kipas tu.

Ada juga bos yang dari suku sakat bos besar. Bos-bos ini adalah dari golongan 'invincible'. Buatlah apa-apapun selagi tempat kerja tak terbalik, tak terlingkup.
"Korang kuli-kuli semua buat apa? Makan gaji buta ke? Aku bayar korang untuk buat kerja! Tak suka, pintu terbuka luas untuk korang! Jangan nak sibuk hal aku! Aku macam manapun korang sibuk pasal apa? Tempat ni aku punya!" bentak si bos kebal. 
Wahh! terkedu dan menikus balik kuli-kuli yang tak puas hati tadi. Makcik tukang sapu dan makcik kantin terpempan dan gumam.
"Kak Joyah, kita sambung gossip balik karang le ekk?" (bisik kecil makcik tukang sapu). Dalam hati makcik tukang sapu siapalah yang tahu, rasa macam nak meletup je.
"Ah! aku lak yang menyibuk sangat, padahal aku tukang sapu je. Tapi..jangan main-main, tukang sapu tak sapu. Akulah pemerhati PBB yang paling banyak tengok dan peka dengan gerak-geri bos-bos tadi." (sempat lagi meredakan keterkeduan tadi tu!).

Masing-masing mahu ke atas. masing-masing mahu tunjuk lebih hebat, lebih berkuasa. Si enau dalam belukar, lagaknya. Kerja yang diarah dan diperintah mesti siap pada waktunya, mesti sempurna. Kalau tak, bos juga yang letih nak menjawab. Kuli juga yang kena bambu akhirnya. Tapi jangan lupa, sistem sesuatu organisasi umpama sebuah piramid. Yang di bawah lebih lebar, manakala yang di atas tajam dan runcing. Seteguh manapun piramid itu, pasti akan roboh juga dek penangan yang menyokong beban di bawah. Buruk padahnya bila yang di bawah tak tertanggung lagi beban yang dihempap pada mereka. Kalau banyak sangat bos, piramid pun tidak seimbang lagi. Sudahnya akan roboh juga akhirnya.

Mozar : Bilamana semua manusia berkasih sayang dan berkasihan belas, bos-bos adalah golongan manusia yang senantiasa risau dan juga tidak pernah lena tidur. Panas punggung turun padang untuk bekerja bersama-sama dengan 'anak-anak buahnya' (bukan 'kuli-kulinya'). 

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...