Friday, January 28, 2011

Wira-Wira Tak Didendang

Siapakah 'wira' di hati anda? Bukanlah adiwira-adiwira seperti Batman, Superman atau Cicakman yang dimaksudkan ya! Itu semua hanyalah khayalan di bawah sedar sang-sang pencipta watak. Kita sedang berada di bumi nyata. Mungkin anda tidak sedar bahawa wira-wira yang tak didendang atau diraikan ini sebenarnya hidup bertebaran di sekeliling kehidupan anda. Ungkapan bahasa Inggeris bagi istilah ini ialah 'Unsung heroes'.

Bagi anak-anak di luar sana, anda tak perlu memandang jauh lagi. Wira-wira sejati anda adalah ibubapa ataupun penjaga anda sendiri. Merekalah 'guardian angel' atau 'malaikat penjaga' bagi anda. Apa tidaknya, dengan tulang empat kerat mereka, selagi daya merekalah yang menjaga kelestarian hidup anda ketika anda masih tidak mampu berdikari atau ketika anda masih bertatih meniti titian hidup. Merakalah wira-wira sejati anda. Dendangkanlah serta raikanlah mereka sebaik-baiknya.

Di sebalik wira-wira di hati anda itu wujud pula kategori wira-wira di hati masyarakat. Mereka ini bukanlah pemakai baju kalis bom, punya kuasa laser mengalahkan musuh ataupun boleh terbang sambil mengangkat beban yang bertan-tan beratnya. Mereka hanyalah manusia-manusia biasa yang sangat humble dan terkadang tanpa kita sedaripun kehadirannya. Mereka mengerah tulang yang lebih banyak keratnya dari kebanyakan orang. Pekerjaan-pekerjaan harian mereka bak kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Sesetengah pekerjaan itu memang kotor, jijik atau berbahaya bagi sesetengah orang namun seseorang perlu melaksanakannya. Di sinilah wujudnya peranan bak wira bagi wira-wira yang tak didendang tadi.

Melintasi jalan-jalan raya yang sibuk sedang kita asyik merungut-rungut akan kesesakan trafik, kita tidak perasan pun adanya insan-insan kerdil yang sedang menyabung nyawa di bawah jalanraya, menguruskan saluran kumbahan yang tersumbat. Di atas langit sana, beberapa orang wira pula sedang tegar menyabung nyawa meniti ceracak, demi membina bangunan-bangunan pencakar langit.

Di sudut yang lain pula, sanggupkah kiranya anda memunggah sambil menghidu sampah sarap yang berlangau dan berulat yang entah apa wabak penyakit yang boleh berada di dalamnya saban hari dan malam? Terlalu sedikit yang sanggup, bukan? Untungnya, anda insan-insan yang masih sanggup melakukannya samada secara rela atau terpaksa. Bukankah mereka ini juga sebenarnya wira-wira sejati (sekadar memberi beberapa contoh)?

Pendekata, sesuatu kerja yang anda tidak sanggup dan tidak mampu buat sedangkan ada orang-orang lain yang mampu melakukannya, anggaplah mereka itu wira-wira anda. Walaupun tanpa upah yang berderet-deret nombornya, mereka tetap cekal menempuhnya demi sesuap nasi, seteguk air atau mungkin sekelumit cahaya lampu. Sekiranya anda seorang yang berperikemanusiaan, hormatilah tugas-tugas mereka, pandanglah mereka dengan kedua belah mata anda dan jangan sesekali mencebik andai mereka menghalang kelancaran hidup anda.

Berilah hormat walaupun dengan hanya secebis senyuman ketika melintasi lantai yang sedang disapu oleh si tukang sapu. Tanpa mereka yang menyanggupi kerja-kerja yang anda tidak sanggup buat, di manakah anda ketika ini? Mungkin sekali sedang memakai topeng pengelak bau, menyinsing pakaian dari terkena air kumbahan di jalanan, masih berumah atau berpejabat dari papan dan rumbia, atau mungkin sekali sedang berjalan terjengket-jengkot sambil mengelak dari terpijak sampah sarap di merata ceruk dan sudut.

Dendanglah wira-wira sebegitu walaupun bukan dengan limpahan wang ringgit atau batu permata. Sedikit hormat dan prihatin mungkin boleh diberikan sebagai sekecil-kecil penghargaan. Mereka itu pasti sekali perwira sejati kepada anak-anak dan keluarga mereka. Mereka itu pasti sekali sandaran dan harapan besar bagi anak-anak dan keluarga mereka untuk meneruskan kelangsungan hidup. Tanpa ada yang berada di bawah tidak mungkin akan ada yang berada di atas. Fikir-fikirkanlah.

Mozar : Wira-wira tak didendang di negara kita kini kebanyakannya adalah di kalangan wira-wira yang diimport. Namun, apa salahnya mereka diendahkan, mereka juga manusia. Punya keperluan dan tanggungan hidup yang perlu dipenuhi. Kita sendiri juga yang melepaskan tugas-tugas wira itu kepada orang-orang asing.

'Wira' di hati keluarga, belum tentu dianggap 'wira' di hati masyarakat

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...