Tuesday, January 18, 2011

Ku Ada Kamu 2



'Sedetik Lebih' : Nyanyian Anuar Zain

Entri kali ini adalah lebih kurang sambungan kepada entri terdahulu, Ku Ada Kamu yang mana subjeknya adalah juga berkaitan cinta dan kasih sayang. Kali ini kasih sayangnya lebih mendalam lagi sehingga rasa cinta mula mekar dan mengharum. Secara peribadi, sudah lama kita tiada lagu yang lirik dan melodinya sebegini indah dan mengasyikkan. Tangkap syahdu tu! Lagu ini merupakan Original Soundtrack untuk filem Hikayat Merong Mahawangsa terbitan KRU Studios. Bagi yang sedang dilamun cinta dan kasih sayang, lagu ini sangatlah membuai jiwa. Bagi pasangan yang telah berkahwin, dedikasikan lagu ini untuk pasangan hidup anda kerana cinta merekalah yang seharusnya anda raikan. Bagi pasangan cinta 'terizin' hayatilah lagu ini sebagai panduan demi membina bahtera hidup bersama nanti. 

'Sedetik lebih' dalam lagu ini adalah menggambarkan bahawa hebatnya cinta yang dilayari sehinggakan ianya sedetik lebih sedikit daripada 'selamanya'. Secara realitinya, tiada sebarang detik masa pun yang boleh wujud selepas sesuatu itu dilabel 'selama-lamanya', kerana selama-lamanya itu bermakna 'infiniti' atau 'ketakterhinggaan'. Tak ke pening tu nak fikir. Jiwang habis. Alam percintaan memang selalunya dikaitkan dengan mengimpikan benda-benda yang 'impossible' dalam dunia ini sebagai bukti dalamnya cinta itu. Ada yang menjanjikan bulan dan bintang. Ada yang sanggup meredah lautan api. Ada yang sanggup dada dibelah kapak dan berbagai lagi yang agak mengada-ngada bunyinya. 

Ungkapan 'sedetik lebih' ini merupakan sesuatu yang baru dicipta. Agak puitis juga bunyinya. Apa-apa pun, semustahil manapun kedalaman cinta yang ingin dibuktikan, biarlah ianya seiring dengan realiti. Janganlah ianya bersifat 'habis madu sepah dibuang' ataupun 'sudah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi'.

Mozar : Teringin nak menyaksikan kehebatan filem 'Hikayat Merong Mahawangsa' ini. Mungkin sekali 'the most anticipated film of the year' selepas filem '2 Alam' dR Rozmey (huhuhu).

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...