Monday, January 17, 2011

Usia Anda Semakin Keemas-Emasan Bila...

1. Rambut anda dah berwarna keperak-perakan.
2. Tengkuk dah mula beropol-ropol yang mana ditiup angin pun boleh terbuai-buai.
3. Krim siang, krim subuh, krim tengahari, krim senja dan krim malam dah tak mampu lagi nak menegangkan kulit muka anda.
4. Kepala bak padang jarak padang tekukur. Ataupun berjam-jam cuba sebak rambut supaya menutupi bahagian yang licin berkilat. 
5. Dah malas nak kira berapa banyak dah tanda-tanda penuaan. Bukan setakat 7 tanda lagi dah.
6. Nak cucuk benang dalam jarum pun asyik miss aje. Nak membaca pulak asyik adjust jauh dekat, jauh dekat.
7. Buat 'To Do List' sementelah nak ke dapur atau ke tingkat atas rumah sebab tak upaya nak berulang-alik beberapa kali. 
8. Tekak anda semakin mengada-ngada. Itu dah tak gemar, ini dah tak gemar sedangkan masa muda andalah Raja atau Ratu makan. Memanjangnya jalan-jalan cari makan.
9. Kawan-kawan karib mula datang berjinak-jinak dan menggesel-gesel anda. Nama-nama depa ni macam biasa dengar je..diabetes, hipertensi dan jantung koronari (macam nama-nama omputih tu!). Depa ni biasanya digelar sahabat 3 serangkai. Kalau berkawan, sangat setia. Sehidup semati bagai.
10. Dah dapat kawan-kawan karib tu tadi, anda asyik pula kena melayan kerenah depa sampai nak makan macam-macam pun dah tak boleh. Mengada-ngada punya kawan!
11. Rancangan-rancangan TV dan hiburan dah tak berapa nak menarik minat anda. Tak kuasa nak layan dah. Ada tu, cerita-cerita omputih dah cukup nyampah sebab ada babak-babak bercium (kecuali si tua keladi). Rancangan nyanyi-nyanyi lagi le nyampah. Tapi bila penyanyi sezaman menyanyi, layan juga. Lagi satu, anda dah mula layan drama-drama berciri kekeluargaan.
12. Budak-budak tanpa teragak-agak memanggil anda pakcik/makcik ataupun tok/opah.
13. Anda disangka berjalan dengan cucu bila menghantar anak bongsu anda ke sekolah.
14. Yang kaki rempit dan samseng jalanan dengar bunyi motor pun dah nyampah. Muda-muda dulu kononnya puncak dunia telah ditakluki. Bayangkan anak-anak muda yang samseng dan tak bermoral hari ini, dah tua nanti semuanya lembik dan tak berdaya. Jangan nak eksyen le tengah muda ni! 
15. Dah naik bosan sebab sejak lahir dah tak terkira berapa kali dah kena tukar IC baru.
16. Mula rasa nak berjinak-jinak dengan surau dan masjid. Yang ni bagus sangat. Mata hati dah nampak kilauan keemas-emasan tu.
17. Dah mula berjinak-jinak dengan masjid tu baru ada akal nak sedekah yasin dan tahlil kepada roh-roh orang yang telah pergi. Baru anda sedar bahawa senarai nama orang-orang yang telah pergi dah sampai 2 mukasurat kertas kejang.

Kesimpulannya, selagi kita masih bernafas, eloklah sentiasa beringat bahawa kita bukan muda selamanya. Tanda-tanda penuaan yang kita alami adalah fitrah alam supaya kita beringat. Yang banyak dosa, tinggal-tinggalkanlah dan bertaubat sungguh-sungguh. Uban di kepala adalah telegram yang masa kita berfoya-foya dah nak habis. Umur manusia setakat 70-80 tahun aje paling-paling selesa. 100 tahun ke atas hanya bonus. Tanda-tanda penuaan juga merupakan benteng pertahanan semulajadi badan supaya kita lebih berhemah dan berhati-hati dalam pemakanan, pergerakan dan amalan-amalan yang tidak sepatutnya. Kata orang, dah tua buat cara tua, jangan terlebih sudah!

Mozar : Insaf di usia lanjut banyak ruginya. Nak sembahyang banyak-banyak, nak ke surau, mengaji dan sebagainya memerlukan semangat yang bukan calang-calang. Kurang-kurang sakit lutut, kaki dan pinggang confirm ada. Lagi satu, otak pun dah benak.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...