Wednesday, January 5, 2011

Raya Yang Menaikkan Darah

Raya puasa ke Raya Haji? Dua2 bukan, tapi 'jalanraya'. Memandu di jalanraya2 di Malaysia ni memang boleh buat kita naik darah dan hangin satu badan. Memandu keluar aje dari perkarangan rumah di awal pagi, ada le pejalan2 kaki yang baru balik jogging, tak reti nak jalan tepi2 walaupun disediakan lorong pejalan kaki. Kita le terpaksa mengelakkan depa ni. Yang bermotosikal dan berbasikal pun tak kurang juga yang menunggang sampai makan 1/3 jalan. Kena le slow2 nak elak depa ni. Biasanya warga2 emas yang selalu bawa motor sampai ke tengah. Daya imbangan pun dah berkurangan kot. Boleh le dimaafkan.

Yang merempit pula satu hal juga. Alih2 ada aje yang mencelah dan 'menganyam' di celah2 kereta. Lagi sakit hati tengok. Dalam hati doakan yang tak baik2 aje kat depa ni. Mengganggu ketenteraman awam. Bunyi ekzos depa pun begitu menyucuk2 sanubari dan kotak kesabaran. Lalu pula di kawasan yang sesak dengan pejalan kaki, kadang2 yang menyeberang jalan tu macam dah tak ingat yang dia masih hidup. Dah le menyeberang terhegeh2. Muka macam tak bersalah dan buat2 tak tengok kereta. Yang control macho dan ayu pun ada juga. Kita juga terpaksa mengelakkan depa ni. Kadang2 tu dah ada jejantas malas nak panjat. Rela menyabung nyawa dari menyabung tenaga.

Memandu pula melintasi simpang2, sekali lagi suhu darah di tahap tertinggi. Keluar dari simpang secara pejam mata dan tutup telinga memang telah lama menjadi budaya terpuji rakyat negara kita. Kita le kena mengelak bagai nak gugur jantung. Yang masuk simpang tanpa signal pun dah jadi kebanggaan negara juga. Kita menunggu le macam orang bodoh ingat kot depa nak jalan straight. Lampu signal punya hal jangan cakap le. Kebanyakannya hanya sebagai aksesori tambahan, beli kereta dapat free atau hanya untuk mainan anak2 kecil depa aje. Anak2 tu lagi banyak menggunakannya daripada depa. Kalau dapat beli kereta tanpa lampu signal mungkin boleh dapat murah sikit kot. Dunia tanpa tamadun macam tulah.

Memandu pula di jalan2 yang agak sibuk, ada le pula mamat2 yang perasan yang samada dia dah bawa mengikut halaju yang betul atau tak perasan banyak kereta lain di belakangnya. Memandu bagai bersiar2 di kebun bunga. Menyirap betul darah bila peak hour orang nak cepat ke tempat kerja, ada pula mamat2 yang hanya mementingkan diri sendiri macam ni. Kadangkala selamba aje memandu di lorong laju. Nak kata lesen 'P' tak juga. Nak kata perempuan, lelaki. Nak kata sakit, tak pula macam sakit, muka nyombong lagi ada la. Orang macam ni memang tak layak hidup di kalangan manusia. Kalau di luar negara, memandu terlalu perlahan pun kena saman seperti memandu laju juga. Kat Malaysia ni nasib la tak ada.

Kalau yang slow sangat kita marah apatah lagi yang bawa kereta macam pelesit tercabut ekor. Perasan berada di litar lumba kot, ataupun nak menunjuk2. Sampai kat lampu isyarat kena berhenti juga. Dapat le juga kita tengok muka orang yang tak tau malu tu. Kenapa tak redah je terus lampu merah? Kadang2 terpaksa la bersangka baik yang orang tu ada emergency. Kalau perempuan yang bawa laju2 macam tu lagi le geram. Tak sesuai langsung.

Akhir sekali, ibu segala kemarahan di jalanraya jatuh kepada sikap pemandu2 lori dan bas yang jadi pembuli besar di jalanraya. Mentang2 besar, macam nak dirempuhnya segala orang. Malas nak cakap dah, semua dah sedia maklum. Cakap2 pun takkan mengubah apa2. Cukup le setakat ni dulu. Buat kena darah tinggi aje. Hari2 terpaksa menyumpah2 (walaupun Istighfar balik) kepada pengguna2 jalanraya yang tidak semenggah seperti yang dikisahkan tadi.

Walaubagaimanapun, tak semua pengguna jalanraya buruk perangainya. Masih ramai lagi 'law-abiding citizen' (warganegara patuh undang2) yang sentiasa berhati2 dan bertimbangrasa di jalanraya. Buat mereka ini, syabas diucapkan.

Mozar : Kalau aku seekor Sang Kelembai pasti ramai pengguna2 jalanraya yang akanku tegur lalu menjadi batu. Lady driver dan warga emas juga tak terkecuali dari menjadi batu kerana memandu dengan terhegeh2.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...