Monday, January 10, 2011

Andai Kita Dipisah Lagu Dan Irama

Saya percaya ramai yang telah menonton Anugerah Juara Lagu ke 25 malam semalam. Seperti biasa, ada yang suka dan ada yang tidak suka akan keputusannya. Maka, bermula hari ini lebatlah kritikan dan kritikan balas dari segenap peminat2 lagu di Malaysia ini. Anugerah AJL ini merupakan salah satu dari pelbagai program2 berkonsepkan nyanyian di negara kita. Apa2pun, bukanlah tentang AJL yang ingin saya kisahkan dalam entri kali ini kerana berlambak blog2 lain yang sedang membicarakannya ketika ini. Apa yang nyata dilihat di sini ialah, lagu2 dan irama telah menjadi pengaruh yang amat besar dalam kehidupan manusia. Apa jadi kalau kita tidak mempunyai lagu2 dalam kehidupan kita? Tentu hidup begitu membosankan atau kerja2 pun tidak berjalan lancar bagi sesetengah orang.

Secara sengaja atau tidak sengaja manusia memang gemar atau secara semulajadi suka mempelbagaikan alunan dalam bahasa mahupun percakapan. Kalau tiada lagu2 dicipta sekalipun, manusia akan terus berlagu dengan cara2 yang tersendiri. Berbeza dengan haiwan2 yang hanya boleh berbunyi atau berkomunikasi dalam irama yang amat terhad sekali (monotone). Kita pun tidak tahu samada haiwan2 itu sedang berkomunikasi ataupun sedang bernyanyi2 riang. Bunyinya seakan2 sama sahaja setiap kali.

Menyanyi merupakan salah satu cara manusia melepaskan segala macam emosi tidak kira riang, sedih, rindu mahupun marah. Lagu2 yang kita gemar amat berkait rapat dengan emosi semasa. Yang tengah jiwang tu pasti memilih lagu2 yang cintan cintun. Yang frust2 tu pasti memilih lagu2 yang tangkap leleh. Yang memilih lagu2 Rock kapak pula berjiwa ganas le kot. Bila dah suka sesuatu lagu tu mulalah menyanyi bagai nak rak. Yang sedap tu sedap la, yang tak sedap tu, menyusahkan orang lain le pula. Yang perasan sedap pun tak kurang juga. Kadang2 dalam ujibakat nyanyian sesuatu program TV,pelik betul tengok orang2 yang perasan sedap tu bermati2an merasakan diri mereka layak. Bukan tak cermin diri sendiri tapi tak dengar suara sendiri langsung.

Bagi yang gemar menyanyi dan berkaraoke, di sini ada berita baik untuk anda. Saya postkan satu keratan ceramah Ustaz Mohd Kazim Elias tentang nyanyian ini. Dengar baik2 ye. Nak menyanyi boleh, tapi ada batas2nya yang perlu kita patuhi. Nanti tak le orang asyik pandang serong aje orang2 yang suka menyanyi ni. Hukumnya harus jika menepati segala terma dan syaratnya.

Mozar : Minat menyanyi sejak kecil lagi. Terapi yang terbaik untuk hidup riang dan gembira.

video
Suara Ustaz Kazim dalam video ni boleh tahan juga lemak merdunya

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...