Tuesday, April 5, 2011

Apa Yang Membosankan Bila BerFacebook

Masa kini, kalau seseorang itu tak ada Facebook atau Twitter dia boleh dikatakan kolot, ketinggalan zaman atau anti sosial. Maka, malu-malu alah kita pun mulalah berFacebook. Dulu ada MySpace dan Friendster tapi langsung tak minat nak layan. Alih-alih muncul pula Facebook yang meletup-letup popularitinya. Bila sana sini orang berFacebook rasa tak cool pula kalau kita tak ada. Mula-mula memang excited nak cari kawan-kawan seramai mungkin, habis semua kawan-kawan lama dijejaki. Sebelum ni ada juga kawan-kawan yang invite ke Facebook melalui email, tapi malas nak layan. Masa tu, bila sana sini orang asyik bercakap pasal Facebook kita hanya boleh 'menganga' aje. Zaman la ni, dari budak-budak hingusan hinggalah ke tok nenek pun dah ada Facebook. Yang tak reti IT pun gagahkan diri belajar, demi Facebook.

Malangnya, dengan berFacebook ni mula-mula aje teruja. Lama-lama naik bosan dan menyampah pun ada. Antara sebab-sebabnya marilah kita tengok satu persatu seperti berikut ini :-

1) Kawan-kawan yang diADD mula-mula aje aktif berFacebook, lepas tu senyap dan hilang entah ke mana tanpa update Status dan tanpa mencelah dalam sebarang Comment. Alih-alih akaun Facebook dia pun dah tak aktif lagi.

2) Bila dicetuskan sesuatu Status minta pendapat kawan-kawan, ada la sorang dua aje yang nak respon. Yang ramai-ramai lagi tak reti-reti nak melontarkan pendapat dan buah fikiran. Friends aje ramai, tapi semuanya rakan senyap. Mungkin la sibuk kot. Hanya yang tak selalu busy macam kita ni je yang banyak masa nak berFacebook. Habis tu, kenapa yang gagah nak buka akaun kalau hanya jadi pembaca semata-mata? Mungkin juga kita ni tak popular kot. Ada orang yang popular tu, kadang-kadang tulis Status sepatah dua seperti contoh, 'nasi ayam', 'boring', 'KLCC' pun dah berebut-rebut kawan-kawan dia bagi komen. Tak faham betul. Yang tukang-tukang komen tu pun tak ada kerja lain kot. Kadang tu ada juga orang yang jumpa lipas dalam almari pun nak update Status. Kelakar menyampah pula membacanya. Buat menyesakkan laman Home aje. Tapi ada juga yang berminat nak menyampuk tu.

3) Ada pemilik akaun yang tak berapa nak aktif tu kita wish dia Happy Birthday pun dia buat tak tau je. Tak reti-reti nak jawab atau berterima kasih balik. Ataupun sebab dia tak buka Facebook berbulan-bulan lamanya kot. Sudahnya malas nak wish kawan2 yang tak berapa rapat. Buang idea aje nak memikirkan wishes yang lain dari yang lain selain dari simple wish seperti 'Happy Birthday' yang klise dan kitar semula.

4) Bila anda 'Like' sesuatu portal, 'Oh Media' contohnya, sakit hati membaca komen-komen yang mengutuk dan mencarut yang langsung tidak membina minda. Lagi satu paling benci bila ada yang tulis '1st', kononnya dia pengkomen pertama. Kepada yang berkenaan tu, tolonglah 'get a life' sikit. Kalau tak reti nak komen apa-apa silalah jadi pembaca aje. Komen-komen dalam blog-blog pun apa kurangnya. Ada aje makhluk yang menulis '1st'.

5) Tak ada tempat nak klik 'Unlike' bagi benda-benda yang kita tak suka. Kadang-kadang ada berita kemalangan pun ada orang klik 'Like'. Tak tahulah apa maksud diaorang yang sebenar. Mungkin kerana sukakan liputan cerita tersebut ataupun mungkin ada yang nak 'padan mukakan' orang-orang yang terlibat dalam kemalangan itu. Mungkin juga ada yang malas nak Share atau Comment, maka dia akan Like saja supaya kengkawan lain boleh baca sama.

6) Ada pula kawan-kawan yang main pelbagai Games dalam Facebook. Benda ni lagi la menyemakkan Home. Kita sendiri tak berapa nak minat main apa-apa game pun. Yang buat semak tu ialah bila contohnya, keluar status yang game dia dah capai tahap itu dan ini. Yang habis 'energy' minta tolong dari kawan-kawan pun ada. Pendekata, bermacam-macam status update lagilah. Bagi mereka yang dah minat tu nak buat macamana. Nasib baik status-status game itu boleh di 'Hide' dari muncul dalam Home.

7) Part yang kita tak suka juga ialah bila terADD kawan-kawan yang berniat bisnes. Asyik-asyik nak promote dia punya bisnes. Kadang-kadang tu dia sengaja menyampuk buat-buat macam mengomen. Alih-alih ayat-ayat yang seterusnya tiba-tiba aje dia kaitkan dengan dia punya bisnes. Biasanya yang jual insuran yang buat kerja macam ni. Bosan-bosan kita delete aje kawan-kawan pengiklan tu.

8) Terakhir sekali, paling tak boleh terima ialah membaca status-status dan komen-komen yang menggunakan bahasa-bahasa seperti makhluk asing yang kontot-kontot ejaannya. Malas nak layan ayat-ayat macam tu, tak berapa nak faham. Remaja-remaja la yang biasanya menggunakan perkataan-perkataan jimat huruf ni (huruf-huruf keyboard diaorang ada jangkahayat sampai beberapa kali klik aje kot, tu yang jimat-jimat tu). Sebenarnya diaorang ni pemalas tahap gaban. Nak taip panjang sikit pun malas. Kadang tu sebab nak conform dengan orang lain - malu dan takut kalau tak ikut trend masakini dengan menulis ayat-ayat dengan lengkap dan skema. Sudahnya, bahasa pun jadi rosak dan rojak. Dah semacam terbit pelbagai ejaan-ejaan baru pulak. Selain dari masalah ejaan, para remaja yang mencarut 'toot' itu 'toot' ini pun dah jadi macam mainan, tak kira lelaki ataupun perempuan. Apa nak jadi remaja masakini. Berjaya betul Facebook merosakkan lagi akhlak dan budi bahasa depa.

Walau bosan macamana sekalipun, Facebook tetap dilayari juga sebab kadang-kadang tergerak juga untuk mencetuskan buah fikiran terhadap sesuatu post. Untuk menjadi Facebooker yang berjaya, pandai-pandailah pilih kawan-kawan yang betul, komen yang baik-baik dan membina serta 'Like' benda-benda yang berfaedah. Akan datang, bagi yang ada Facebook tapi tak aktif mungkin boleh pula diklasifikasikan sebagai anti sosial dalam bentuk yang baru (pendapat seorang kawan di dalam status Facebooknya).

Mozar : Rajin betul budak-budak sekarang, asyik mengadap buku aje dalam bilik. Padahal berFacebook (face the book)-mengadap buku le juga namanya tu.

Sempat lagi tu nak iklan barang

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...