Thursday, July 19, 2012

Bijaklah Mencipta Suasana

Duduk rumah, bosan. Duduk luar rumah, bosan. Duduk pejabat, bosan. Duduk kedai makan pun bosan. Apa nak jadi ni? Hidup diselubungi bosan, bosan, bosan. Siapa yang membosankan sebenarnya? Anda atau keadaan dan persekitaran anda? Rasanya, 90% keadaan andalah orang yang membosankan, bukannya persekitaran anda berada. Tak pandai mencipta suasana atau kata orang putih, tak pandai nak create a situation.

Bumi Allah ini tidak seinci pun membosankan melainkan dibosankan oleh orang-orang yang membosankan. Ada orang yang boleh merasa bosan menonton sesebuah filem sedangkan majoriti orang menyukainya. Ada orang yang bosan berulang alik ke tempat kerja setiap hari sedangkan ada yang teruja untuk ke tempat kerja. Faktor tarikan bagi kedua-dua jenis orang yang suka dan yang tidak suka tadi sudah tentunya berbeza-beza. Contohnya, bagi yang suka atau tidak menyukai sesuatu filem, mungkin ianya dinilai dari konsep penceritaannya, pelakonnya, sinematografinya, ataupun jalan ceritanya. Jangan pelik bila filem yang pelik-pelik pun ada pengikutnya yang tersendiri.

Contoh kedua, bagi yang merasa gembira ke tempat kerja ialah bila dia ikhlas bekerja bagi meraih rezeki halal buat keluarganya demi kesinambungan hidup. Kalau tiada kerja maka melaratlah kehidupan seluruh keluarganya. Ini satu contoh orang yang bersyukur dengan apa yang ada. Ada juga yang gembira ke tempat kerja kerana ada 'skandal' yang menanti saban hari. Ada yang gembira kerana dia memang cintakan pekerjaan yang dia lakukan. Bak kata mutiara, 'bila kita mencintai pekerjaan kita, kita seperti tidak pernah bekerja selamanya'.

Bagi yang bosan ke tempat kerja boleh jadi kerja yang dibuat tidak setimpal dengan upah yang diberi. Atau boleh jadi sepanjang dia bekerja segala usahanya tidak pernah dihargai di tempat yang sepatutnya. Bosan juga boleh jadi bila hari-hari menghadap muka rakan sekerja yang tidak sebulu, yang hari-hari menyakitkan jiwa raga. Bosan juga bila tak ada kerja sangat nak dibuat, ke hulu ke hilir laksana mandur. Ngantuk sana, ngantuk sini. Cukup time balik. Bosan juga disebabkan terpaksa menempuhi lalulintas yang tak pernah senggang, ataupun terpaksa bersardin-sardin di dalam kenderaan-kenderaan awam dengan pelbagai ragam, pelbagai bau, pelbagai warganegara serta pelbagai warna kulit. Memang membosankan! Sakit hati!

Agak susah juga sebenarnya nak memperkembangkan tajuk bijak dalam mencipta suasana ini. Sebabnya memang banyak sangat keadaan yang bosan hardcore punya. Susah juga nak buat-buat bagi suatu keadaan bosan menjadi interesting. Tapi tak apa, semua keadaan boleh ditukarkan kepada menarik jika anda bijak menguasai suasana. Jangan suasana yang menekan diri anda. Jika tidak, lama kelamaan anda akan mendapat sakit jiwa. Pokok pangkalnya sentiasalah bersikap dan berfikiran positif di dalam apa jua keadaan yang anda hadapi.

Mari kita lihat beberapa contoh bagi mencipta suasana bosan kepada yang lebih ceria dan mengasyikkan. Bagi orang yang bosan duduk terperap di dalam rumah, pandai-pandailah mencipta kerja atau hobi yang menyeronokkan. Jika rumah anda bagai kapal yang sedang karam, pandai-pandailah untuk mengemasnya supaya mata lebih sejuk dan nyaman bila memandangnya. Kalau dah asyik kena kuak kain kotor, kain baru basuh tiap kali nak landing, masalah juga. Manalah tak bosan duduk di rumah. Ruang hidup tu semakin sempit. Sifat rajin harus dipupuk sedikit demi sedikit. Hari ini kemas bilik kecil dulu, esok kemas bilik tidur dan esok-esok lagi kemas ruang tamu pula. Tulat dan tonggeng offerlah nak kemaskan rumah jiran tetangga pula. Minta la upah sedikit sebanyak. Tak ke boleh mendatangkan pendapatan. Percayalah, rumah yang kemas dan teratur akan membuatkan fikiran anda tenang dan segar. Tak payah keluar berhibur di luar lagi. Lagi baik kalau anda masukkan home theater ataupun projector sekali dalam rumah anda. Tak payah nak keluar tengok wayang lagi, bagi yang kaki wayang. Bagi yang kuat beribadat pula, buatlah rumah anda ala-ala Masjidil Haram, Masjid Negeri ataupun Masjid Jamek. Sejuk perut ibu mengandungkan anda dulu.

Bagi yang tak ada hobi, tu yang dok melangu macam ayam berak kapur. Langsung tak tahu nak cari kerja yang berfaedah. Mulakanlah sesuatu hobi yang anda rasakan menarik. Malas nak beli majalah, layari aje internet. Berlambak-lambak tip-tip berguna bagi memulakan sesuatu hobi. Contohnya, seperti memasak, berkebun, bertukang, seni kraftangan atau juga jahit menjahit. Tetapi, pastikan benda-benda yang anda pilih itu yang anda benar-benar minat supaya anda sentiasa gembira melakukannya dan bukan pula menyebabkan anda jadi hamba atau terbeban kerananya. Yang terbaiknya, semua hobi-hobi tadi mampu menjana pendapatan yang lumayan jika anda betul-betul berjaya mengusahakannya. Boleh jadi anda tak perlu bekerja makan gaji lagi. Akhirnya, anda menjadi bos kepada satu perniagaan yang baru! Masih bosan lagi ke kalau wang berkepuk-kepuk masuk ke kantung anda?

Sebenarnya cara mengubah suasana ini berkait rapat dengan kreativiti anda sendiri. Sebagai contoh, suatu pembentangan kertas kerja atau tugasan yang membosankan boleh ditokok tambah dengan sedikit humor, teka-teki, pantun, soalan-soalan trivia mahupun kesan-kesan khas. Suatu ceramah agama atau tazkirah boleh ditambah dengan sedikit usik mengusik bagi memeriahkan suasana, seperti yang dilakukan oleh Ustaz Azhar Idrus ataupun Ustaz Kazim Elias. Sebaliknya, maki memaki dan hamun menghamun tak boleh tau! Begitu juga menu harian yang sama dan membosankan boleh anda meriahkannya dengan penambahan bahan-bahan baru di dalamnya ataupun tukar cara memasaknya. Lebih meriah lagi kalau anda mampu melakukan 'plating' seperti yang dilakukan oleh chef-chef terkenal apabila menghidangkan masakan mereka. Terasa selera tu lebih sedikit daripada dihidangkan secara selambak di dalam pinggan. Akhir sekali, semudah-mudah cara menghilangkan kebosanan ialah dengan membaca. Bacalah apa sahaja bahan bacaan yang berfaedah serta menghiburkan. Ilmu dapat, minda cerdas serta fikiran pun akan jadi lebih tenang.

Bercakap mengenai topik ini juga, teringat saya masa kecil-kecil dulu. Akibat terlalu bosan menonton iklan yang disogokkan secara bertali arus semasa rancangan kegemaran disiarkan, saya dan adik beradik telah mencetuskan satu idea. Kami mengubah suasana bosan tersebut dengan cara menulis senarai iklan-iklan yang kami jangkakan akan disiarkan sepanjang hari. Setiap seorang mempunyai satu senarai tersendiri. Nasiblah kalau ada yang sama tekaan. Apabila sesuatu iklan disiarkan kami akan tick pada senarai sendiri. Siapa yang paling banyak iklan yang diteka disiarkan dialah pemenangnya. Biasanya senarai itu akan terguna pakai untuk 2 atau 3 hari. Oleh kerana permainan ini, kami sentiasa pula ternanti-nantikan iklan apa yang akan keluar samada menepati tekaan atau tidak. Dari suasana bosan dan marah-marah boleh jadi terbalik pula. Apa yang penting kita harus bijak dalam mengubah suasana!

Mozar : Sempena Ramadhan Al Mubarak yang akan menjengah sehari sahaja lagi, marilah kita bijak-bijakkan diri untuk mengubah dari suasana lagho, sia-sia dan rugi-rugian kepada suasana iman dan amal yang membuak-buak. Perbanyakkan amal-amal soleh yang mendatangkan pahala dan rahmat Allah yang tidak terhingga itu. Tersangatlah rugi bagi siapa yang lewa dan meremeh-remehkan ibadat-ibadat di bulan yang mulia ini.

Mamat sorang ni bermasalah betul. Ni namanya tak menepati suasana dan berada di tempat yang salah.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...