Wednesday, September 26, 2012

Selamat Menuju Ke Alam Barzakh, Kakak!

Tanggal 22 September 2012, kira-kira jam 10.50 malam kakak yang disayangi telah selamat kembali ke Rahmatullah, hanya 4 hari selepas harijadinya yang ke 46.Begitu kehendak Allah s.w.t. Kakak pergi jua walaupun segala usaha perubatan dan kerohanian telah dilakukan. Seminggu bertarung dengan kesakitan akibat stroke. Ada pendarahan di dalam otaknya. Kakak koma dan krirtikal selama seminggu tersebut. Alhamdulillah, pemergian kakak begitu tenang dan mudah sekali, semasa masih di dalam koma.

Rasa amat terkilan kerana tidak berpeluang berlama-lama dengan kakak sejak beberapa lama. Kakak bertukar sekolah mengikut suami nun di selatan tanahair. Sejak dari itu, agak sukar untuk kami bertemu. Kalau adapun cuma sekejap, di hari-hari perayaan utama. Di hari raya tahun-tahun yang lepas juga tidak lama.

Di kala ini, apa yang tinggal ialah kenangan-kenangan pahit dan manis bersama kakak yang menerpa saban waktu bila sahaja teringatkan kakak. Arwah adalah satu-satunya kakak yang saya ada, di samping ada seorang adik perempuan dan juga seorang abang. Hilanglah pula kini kakak sebagai yang sulung sebagai pengganti mak yang juga telah pergi pada 2009. Tidak lama rupanya jarak pemergian mak dan kakak. Memang segalanya berlaku dengan pantas. Tidak pernah disangka kakak pula akan menyusul dengan sebegini cepat. Semasa Aidilfitri yang lepas kakak masih sihat dan ceria seperti biasa. Tiada langsung tanda-tanda yang arwah akan meninggalkan kami.

Masa kecil kami di Tapah, Perak mula menggamit segala macam nostalgia dan peristiwa. Kakak memang teman rapat semasa kecil. Terlalu banyak kenangan yang tidak habis-habis kalau hendak diceritakan. Beza umur kami hanya 3 tahun, maka jurang perbezaan itu tidaklah begitu besar. Memiliki beberapa bakat dan minat yang sama membuatkan kami agak serasi. Banyak perkara yang kadang-kadang agak gila-gila kami lakukan bersama. Namun, apabila saya mula belajar di asrama penuh, hubungan itu telah agak renggang sedikit. Hanya sesekali dapat bertemu di cuti-cuti sekolah. Apabila kakak pula melanjutkan pelajaran di maktab perguruan dan terus mengajar makin jauhlah jarak hubungan kami. Perpisahan kali ini adalah perpisahan untuk jangkamasa yang sangat panjang, dan semoga kami diketemukan semula di alam syurga. Amin.

Seingat saya, kakak banyak melalui pelbagai dugaan yang berat-berat dari Allah s.w.t. Dari disahkan menghidapi jantung yang berlubang sehinggalah dugaan melalui anak-anak yang sakit serta seorang anak yang meninggal dunia semasa kecil. Bagi jiwa yang lemah dan rapuh memang tidak tertanggung agaknya menerima ujian-ujian sedemikian. Kakak memang tabah dan cekal mengharunginya. Tidak kelihatan pun garis-garis keperitan di wajahnya selama hayatnya, malah nampak 'sempoi' dan ceria sepanjang masa.

Semoga kakak akan berada di makam yang terbaik di sisi Allah s.w.t kerana berjaya mendepani segala ujian dan dugaan tanpa menyesali nasib atau berkeluh kesah. Kumpulkanlah kakak, Ya Allah di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh hendaknya. Semoga kakak juga sedang berbahagia bertemu dengan yang telah mendahului seperti nenek moyang, saudara mara, kawan-kawan dan yang paling teristimewa, arwah anaknya dan juga arwah mak. Sesampainya di sana kakak jangan lupa menyampaikan salam rindu saya pada arwah mak ye! Mesti arwah mak juga tersangat gembira bertemu kakak.

Mozar : Semoga kematian setiap insan adalah merupakan suatu 'happy ending' seperti hikayat-hikayat indah di syurgaloka. Maka itu, mengapa perlu bersedih dengan kematian, sebaliknya kita yang masih hidup ini perlu mengirimkan bekalan sebanyak mungkin buat mereka menerokai alam barzakh dengan jayanya.

Gambar arwah yang paling terbaru sebelum arwah kembali ke Rahmatullah. Al-Fatihah buat Maizon bt. Khadijah. Semoga damai dan bahagia DI SANA.
 

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...