Tuesday, May 24, 2011

Dalam Hati Ada Jamban

Siapa yang tak pernah masuk jamban sila angkat tangan! Hanya orang yang tak ada perut aje yang tak pernah masuk jamban. Takpun bayi-bayi yang masih pakai lampin. Bukan apa, entri kali ini nak menerjah kisah betapa busuknya hati dan mulut orang yang dalam hatinya ada jamban. Entri ini adalah 100% kontras daripada entri lepas yang bertajuk Dalam Hati Ada Taman.
Pengalaman saya sendiri, ada la seorang mamat setaman ni, dia ni memang sangat rajin bekerja dan sangat berbakat dalam pelbagai jenis kerja. Dari kerja-kerja memasak, bercucuk tanam hinggalah ke kerja-kerja pertukangan. Kerja-kerjanya memang tip top. Kalau kerja-kerja gotong royong dialah tekongnya. Dialah pengarah, dialah kuli, dialah segala-gala. Amalan pun boleh tahan, sembahyang tak tinggal, bacaannya boleh laa. Parti yang didokong pun parti yang berpaksikan Islam.
Akan tetapi.., ada sudut busuk di dalam hatinya yang membuatkan orang lain berbulu aje kat dia ni. Ada jamban di dalam hatinya. Mulutnya mengalahkan joyah-joyah ataupun minah-minah kepoh. Mulutnya tak ada lain dari nak melaser dan membisa orang. Mulutnya asyik mengeluarkan ayat-ayat yang busuk-busuk belaka. Serba tak kena jadinya orang yang bekerja bersama-sama dengan dia kalau ada gotong royong atau rewang. Semuanya salah di pandangan matanya. Cara dia aje yang betul. Kalau menegur baik-baik tu tak apalah juga. Ini tidak, rasa nak bernanah aje telinga mendengar bebelan dan laserannya. 

Orang lain pun ada cara tersendiri juga nak buat kerja, bukannya asyik nak kena ikut acuan dia aje. Nak dilawan, kita yang terpalit bau jambannya (ala-ala menyerang jamban yang dipangkah X dalam filem Ali Baba la pulak). Maka, diam aje la walau hati bagaikan kebab yang sedang berasap-asap. Diam adalah pintar. Kalau dilawan melarat-larat pulak. Lagipun dia la konon-kononnya orang harapan setaman. Konon-kononnya juga dia mengaku orang susah. Kalau orang susah, hati ‘kiut’ apa ada hal, ni dah le susah tapi buat-buat muka legend.
Mulutnya tak sudah-sudah mengeluarkan laser apabila sahaja berkesempatan. Asyik mencelah dan mencuri-curi peluang aje nak melaser orang. Ada aje modal dia nak memerli, menyindir atau memperkecilkan orang lain. Nak dikatakan Ultraman, perutnya boroi. Nak dikatakan X-Men, tak pulak dia melindungi matanya dengan spek supaya tak terpancar keluar laser. Nak dikata raksaksa di Jepun yang boleh mengeluarkan api dari mulut tu, mungkin ada sikit-sikit kot sebab perutnya seakan-akan sama. 

Bahagia gamaknya hidupnya dapat mengeluarkan laser-laser yang terpendam dan bergejolak di dalam perutnya. Tak pun dia ingat fardu Kifayah gamaknya dalam satu-satu masyarakat tu, perlu ada seorang yang berhati dan bermulut jamban, kalau tidak sekampung mendapat dosa. Gitu kalu, mengaji lulusan atas gunung atau busut mana-mana le tu. Kalau dari lahir-lahir dah bermulut laser memang susah le nak dikikis sifat tu. Bukannya dia kira siapa yang dilasernya. Orang-orang yang baik-baik ala-ala di bawah lindungan Kaabah pun habis dilasernya. Sedangkan apalah dosa orang-orang itu pada dia.
Berhati-hatilah semua bahawa kejahatan lidah manusia ni boleh mengheret seseorang itu ke neraka. Free-free aje dapat masuk, tak payah tempah pun. Seandainya si mamat ni dah bertaubat atau juga mungkin tidak berdaya lagi nak melaser satu hari nanti, entri ini akan saya singkirkan dengan senang hati, tanpa undi-undi masuk lagi. Sekiranya anda semua masih dapat membaca entri ini, maknanya si mamat mulut laser ni masih lagi mengganas di merata tempat. 

Buat si mamat yang makan cili ni, bawa-bawalah bertaubat. Cukup-cukuplah tu, sebelum lebih ramai lagi orang yang akan menjauhi dari bermasyarakat angkara mulut anda yang berbau jamban itu. Jangan sampai orang mendoakan yang buruk-buruk terhadap anda sudahlah. Andai mamat ni terbaca entri ini (baca ke??? Dia pun buta IT rasanya) insaflah dan kembali menjadi masyarakat yang berkasih sayang, berkasihan belas, hormat menghormati serta pandai menjaga hati orang lain. Berfikir sebelum bercakap! Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.
Mozar : Kalau orang yang dalam hati asyik teringat kat jamban aje susah juga. Susah nak dibawa berjalan orang macam ni. Baru lepas satu dua tiang letrik dah nak kencing, nak berak atau nak muntah. kuikuikui.
"@#$@*% betul! Sapa la yang buang barang kemas tak tengok tempat ni. Menyusahkan orang betul" - Satu pekerjaan yang tak ramai yang sanggup buat. Hanya mampu dibuat oleh orang yang dalam hatinya ada jamban. Jangan sesekali hina depa ni, kalau tak, nak berak kat mana pun tak tau la.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...