Wednesday, May 4, 2011

Opocot Mak Kau Meletup!!

Eh, eh! melatah pulak dia. Pantang terkejut sikit dah melatah. Penyakit latah ini hakikatnya bukannya boleh dibuat-buat atau diolok-olok. Tak sangka dalam Wikipedia pun ada diterangkan definisi berkenaan 'latah' ni. Bahaya sebenarnya kalau kita mengusik orang yang latah sampai tahap hyper. Kalau disuruh apa pun dia akan buat termasuk menetak dan membalun orang. Dia dalam keadaan 'rayan' atau tak sedar apa-apa. Dia di bawah sedar. Sedar-sedar di bawahnya bergelimpangan orang yang mati ditetaknya. Kadangkala kain baju dia sendiri pun boleh bergelimpangan di sana-sini. 

Kesian sebenarnya tengok orang latah ni. Bila dah sedar balik dia akan rasa penat dan kadangkala malu. Orang yang gemar mengusik tu pun jaga-jaga sikit! Dah banyak dah kes orang selalu mengusik orang latah, lambat laun dia pula akan jadi latah juga. Memang seronok mengusik orang latah ni. Macam-macam cara kreatif boleh dibuat untuk mengejutkan orang tu supaya dia terlatah. Asal terkejut je dia melatah, asal melatah je dia mencarut. 

Satu lagi kategori latah ini ialah 'melatah' yang berlaku di atas sedar, yang kadang-kadang saja ikut-ikutkan perasaan. Boleh tahan tapi taknak aje. Asal kena marah dia melatah. Asal kena kritik dia melatah. Asal kena tegur dia melatah. Melatahnya boleh jadi dalam bentuk gabra, gelabah dan tak tentu hala. Boleh jadi juga dalam bentuk mengamuk dan melenting tak ingat dunia. Semuanya bergantung kepada tahap keegoan diri pelatah itu masing-masing. Yang penakut dan lurus-lurus bendul akan jadi gabra tak tentu arah bila dimarah dan dikritik manakala yang besar kepala akan melenting dan menghentam balas. Melatah kategori-kategori yang ini susah juga nak dihentikan. Lepas habis latah, si lurus bendul akan rasa lega dan penat. Si keras kepala pula akan rasa puas dapat memarahi balik di samping menyimpan dendam kesumat.

Melatah kategori kedua tadi boleh aje nak ditahan atau dikekang kalau kita ada seni melawan gelora. Sebagai contoh, kadangkala ada la si mulut laser tiba-tiba aje menyindir atau melaser kita dengan tak semena-mena. Cuba diam atau Pause sekejap. Jangan cepat melatah. Kalau dijawab terus dan serta merta mungkin boleh jadi perang besar sampai naik kaki tangan ataupun boleh juga jadi sebaliknya, laser yang kita balas balik tak cukup 'power'. Fikir dulu sebelum bertindak. Selepas fasa Pause tu berakhir baru le kita bertindak. Fikirkan ayat-ayat yang paling menusuk qalbu buat si pelaser tadi sampai dia terkedu tak boleh nak kata apa-apa lagi. Ayat-ayatnya boleh jadi dalam bentuk tarbiah agama ataupun sesuatu yang tepat kena dengan batang hidungnya. Kalau sampai dia menangis-nangis lagi baik. Biar dia insaf.

Satu lagi tindakan selepas fasa Pause tu tadi ialah diam aje jangan melawan atau menjawab balik. Jangan melatah langsung. Buat bodoh aje walaupun anda sebenarnya seorang bijak pandai. Anggap aje dalam hati yang si pelaser tadi sewel atau meroyan dan memang sifat semulajadinya sejak bayi lagi. Dalam masih berkuek-kuek lagi dia dah melaser mak bapak dia, cuma mak bapak dia aje yang tak faham. Kalau faham dah lama mak dia kata "dari kecik taknak m****s, dah besar menyusahkan orang."

Kesimpulannya, dalam apa jua lokasi dan situasi janganlah cepat melatah atau tak payah melatah pun melainkan anda benar-benar latah. Dah latah bawah sedar tu nak buat macamana, orang pula asyik gemar nak mengusik lagi dan lagi. Makin lama semakin teruklah latahnya. Bagi yang latah ikut perasaan tu ingat-ingatlah bahawa anda 'tak hidup dipuji, tak mati dikeji'. Kena marah, kritik, laser, bambu semuanya adalah asam garam hidup. Tepuk dada tanya iman, jangan tepuk belakang orang latah dah le!

Mozar : Sekecil-kecil latah ialah menyebut "mak kau!" atau mencarut satu atau dua perkataan. Sebesar-besar latah ialah menyebut segala-gala perbendaharaan carut-marut yang ada di dalam kepala.

Mampukah seorang minah latah merealisasikan aksi yang mendebarkan sebegini?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...