Monday, July 25, 2011

Apa Ada Pada Nama?

Sebelum apa-apa, mari kita baca kisah menarik seperti di bawah ini sebagai pemanas otak.

Kisah Taufik & Dian

Ajoi mendapat kerja sebagai guru sandaran di sebuah sekolah di Kulai.
Selepas memperkenalkan diri, dia menyemak nama murid-murid darjah 3 Raya dan merasa agak pelik semasa membaca nama seorang murid, iaitu 'W.TAUFIK WWW'.
Kemudian guru tersebut menanyakan perkara tersebut.

Cikgu Ajoi : “Cikgu nak tahu, siapa yang bernama W.TAUFIK WWW ?”

Taufik : “Saya Cikgu…” (Taufik menjawab & berdiri).

Cikgu Ajoi : “Taufik, saya ingin tahu nama panjang kamu apa?”

Taufik : “Maaf Cikgu Ajoi, panjang sangat...”

Cikgu Ajoi : “Takpe-takpe Taufik, cakap jer..”

Taufik : “Baik Cikgu, nama penuh saya ialah…Wabillahi TAUFIK-wal hidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…”

Cikgu Ajoi menarik nafas panjang dan terdiam.

Setelah dari darjah 3 Raya, Cikgu Ajoi kemudian masuk ke darjah 1 Mawar dan menyemak nama murid-murid.

Mata Cikgu Ajoi tertuju pada 1 nama yang unik iaitu 'BKBKBDB DIAN'.

Kemudian Cikgu Ajoi menanyakan siapa muridnya yang mempunyai nama tersebut.

Berdirilah seorang murid dan menjawab “saya DIAN Cikgu…”

Semasa Cikgu Ajoi melihat wajah murid itu seiras muka Taufik darjah 3 Raya.

Cikgu Ajoi : “Dian ada abang di sekolah ini?”

Dian : “Ya Cikgu,nama dia TAUFIK. Abang saya darjah 3.”

Cikgu Ajoi : “Saya ingin tahu nama panjang Dian apa pulak?”

Dian : “Baik Cikgu, nama panjang saya ialah…

Berakit-rakit Ke Hulu Berenang-Renang Ke tepian, Bersakit-sakit Dahulu Bersenang-Senang kemuDIAN”

Cikgu Ajoi :@$%&#^%


(Dipetik dari blog Isu Hangat)

Keh keh keh, kelakar tak? Dah panas otak dah? Kalau adalah orang yang bernama sepanjang itu pasti hampir-hampir pecahkan rekod dunia. Ada makna tersendiri pulak tu. OKlah bercakap pasal nama ni, macam-macam perkara perihal nama boleh digarap dan diteroka seperti yang akan dipaparkan di bawah ini. Kalau ada yang nak tokok tambah silakan...

1) Nama tempat yang terpanjang di dunia dipegang rekodnya oleh Thailand yang berbunyi Krung­thep­maha­nakorn­amorn­ratana­kosin­mahintar­ayutthay­amaha­dilok­phop­noppa­ratrajathani­burirom­udom­rajaniwes­mahasat­harn­amorn­phimarn­avatarn­sathit­sakkattiya­visanukamprasit (163 huruf). Tak ada kerja nak menghafal nama tempat sepanjang tu. Alih-alih orang Thai sendiri panggil 'Krung Thep' aje, takpun 'avatar' (carilah sendiri, macam kes 'Taufik' tadi).

2) Nama orang yang terpanjang di dunia pula ialah Adolph Blaine Charles David Earl Frederick Jack Gerald Hubert Irvin John Kenneth Lloyd Martin Nero Oliver Paul Quincy Randolph Sherman Thomas Uncas Victor William Xerxes Yancy Zeus Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorft Senior. Letih la kalau macam ni. Entah berapa keping IC yang dia kena pegang. Kes naya betul kalau nak isi apa-apa borang. Dia sendiri pun mungkin tak ingat nama penuh dia. Dah tu pulak rekodnya senang-senang aje boleh dipecahkan oleh orang lain, mana tau kot ada pulak yang bagi nama sampai sebuku panjangnya.

3) Nama-nama orang Ori di mana-mana di dunia pula banyak diambil dari unsur-unsur alam atau apa yang melintas atau terlintas semasa seseorang bayi mereka itu dilahirkan. 

4) Seorang pensyarah wanita tempat saya belajar marah bila seorang pelajarnya tidak meletakkan 'Dr' di pangkal namanya, sebaliknya meletakkan 'Mrs' pada kertas jawapan uijan.

5) Nama boleh dicipta, ditempa, didapati, diangkat, diukir, dikekalkan, digugurkan, diburuk-burukkan, dicalar, dirobek dan bermacam-macam 'di' lagi. Bagi nama-nama yang telah tercalar atau mendapat reputasi buruk, cepat-cepatlah bersihkan nama itu agar orang tidak hilang keyakinan ke atas anda. 

6) Allah mempunyai 99 nama yang indah-indah yang mana jika ingin menggunakan nama-nama tersebut untuk anak-anak, perlu ditambah 'Abdul' di hadapannya yang bermaksud 'hamba'.

7) Saya ada kawan sekolah yang bernama Zah bt. Din. Sempoi habis kan? Ada orang yang saya kenali pula mempunyai nama bapanya 'Ri'. Tak payah nak pening-pening kepala fikir nama-nama yang canggih-canggih atau pelik-pelik.

8) Nama bebudak lelaki sekarang dah tak pakai lagi nama-nama klasik (kebanyakannya nama-nama Nabi) seperti Harun (sekarang dah Aaron!!!), Ismail a.k.a Mail, Mustapha a.k.a Tapa, Mokhtar, Sulaiman a.k.a Leman. Yang banyaknya Daniel, Haykal, Aaron, Danish, dan sebagainya. Nama orang dulu-dulu tak berapa sesuai masa bayi tetapi sangat cocok bila dewasa atau bila berusia emas. Nama orang-orang sekarang ni cocok ke bila dah ganyut dan bongkok tiga nanti? Generasi yang ni belum sampai ke tahap tua dukut tu lagi. Tunggu dan lihat aje nanti.

9) Nama bebudak perempuan pula dah tak pakai lagi nama-nama seperti Aminah, Azizah, Fatimah, Rogayah, Kamariah, Ramlah dan sebagainya. Sebaliknya nama-nama angkatan baru adalah seperti Natasha, Amelia, Fasha, Diana dan banyak lagi yang kadangkala 'gayat' mendengarnya. Tapi yang bagi pakai nama-nama yang baik-baik pun kalau asyik panggil dengan nama singkatan aje tak guna juga. Contohnya, Aishah dipanggil Esah, Fatimah dipanggil Timah, Khadijah dipanggil Jah aje. Langsung tak ada apa-apa makna pun. Ada sesiapa nak namakan anak 'Naftalena'? Sedap dan ayu bunyinya. Bila anak tu dah belajar sains esok, rapat le kena kutuk dek kawan-kawan sebab namanya ditakuti oleh lipas-lipas.

10) Orang-orang akan marah benar bila dipanggil oi oi aje, "Aku ada nama la wei!" ujar mereka. Biasanya orang yang tak dikenali akan dipanggil Yop, Bro, Abang, Akak, Sis, Adik ataupun bahasa yang rasmi sikit polan b. sipolan. Tapi suatu hari nanti kalau ada mamat yang pakai nama 'Polan', nama tu bukan lagi anonymous la nampaknya. Ada juga orang yang gunakan 'si' atau 'anu' dalam kes ini. Kalau orang putih mereka akan panggil John Doe (lelaki) dan Jane Doe (perempuan), kalau orang yang tak tahu akan ingat nama-nama tu nama-nama sebenar.

11) Nama-nama yang tak pernah orang guna sampai hari Kiamat pun ialah 'Firaun', 'Qarun' atau 'Haman'. Allah hinakan mereka ini sebegitu sekali kerana dosa-dosa mereka.

12) Ada pasangan Israel yang meletakkan nama anaknya 'Like' dek terlalu obseskan status 'Like' dalam Facebook. Ada sesiapa yang teringin nak 'Like' Like?

13) Ruangan-ruangan pojok atau tempat mengadu hal ala-ala Sri Siantan dalam akhbar dan majalah selalu menggunakan 'bukan nama sebenar' untuk melindungi identiti diri.

14) Manusia selalu memberikan nama pada haiwan peliharaan mereka untuk tujuan kasih sayang ataupun senang untuk memanggilnya. Entah-entah haiwan pun ada nama panggilannya sendiri terhadap manusia. Nama haiwan yang seringkali disebut-sebut ialah 'babi'. Asyik terbelahak babi-babi seluruh dunia. Khinzir yang bermaksud sama, tak mahu pulak disebut-sebut.

Mozar (bukan nama sebenar) : Nama-nama bulan Islam yang paling semua orang tahu dan ingat ialah Ramadhan dan Syawal. Bulan-bulan lain agak ternganga jugalah nak ingat. Sempena Ramadhan Al Mubarak yang bakal menjelang tidak sampai seminggu lagi, saya ingin memohon ampun dan maaf di atas segala penulisan saya yang ada mengguris rasa sesiapa sahaja. Selamat Menjalani Ibadah Puasa. Semoga ibadat di tahun ini jauh lebih baik dari tahun-tahun yang sebelumnya.


Sekadar suka-suka : Mokcik ni namo Pasha (Fasha), buke Pasha Ungu. Dulu mokcik glemo kemain. Lo ni dok larak doh. Mokcik nak tuka namo ko Sarepah, mace Tok Poh nu. Dok molek la ore pangge Pasha Pasha doh tuo-tuo gini. Cucu mokcik umo setahun pung namo Rameloh (Ramlah).



No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...