Thursday, November 10, 2011

Tanya Sama Pokok...

Apa yang nak ditanya pada pokok ni hah? Baiklah, kita tanya apa sebab pokok-pokok bergoyang. Kalau tak ada sebab takkan mereka bergoyang dengan sendirinya. Kurang-kurang ianya angkara angin, haiwan seperti kera, monyet, beruang ataupun monyet kepala hitam. Jangan tak tahu, bukan main lagi alasan pokok-pokok ni bila ditanya apa sebab goyang. Apapun alasan pokok-pokok ni bergoyang, mari kita tanya pada pokok-pokok yang terpilih seperti di bawah ini.
Tanya sama pokok...

...Kelapa apa sebab goyang. Nanti jawab kelapa, "Angin yang goncang." Boring!!!

...Bunga di taman-taman apa sebab goyang. Nanti jawab pokok bunga, "Aku dah tak larat dah nak bersubahat menanggung dosa. Nak aje aku belit malaun-malaun yang buat projek kat celah-celah aku ni. Ataupun nak aje aku bela ular segemuk leher unta kasi belit sama itu pemerojek-pemerojek."

...Kayu balak apa sebab goyang. Nanti jawab balak,"Sebab, sebab..!!! (rak..rak..boom!). Tak sempat nak ngucap dah kawan tu. Wahai pencuri-pencuri balak, berhati-hati! Di dunia seronok mengaut laba berganda, di akhirat derita menanggung bala bencana!

..Petai apa sebab goyang. Nanti jawab petai, "Apa lagi kalau bukan dikeroyok dek orang-orang ori yang ingin menjual petai-petaiku. Hehehe."

...Getah apa sebab goyang. Nanti jawab getah, "Entah le Cik Jah oi! Sepatutnya aku ni tak le sampai bergoyang pun kalau tak ada angin. Tu la pasal, orang menoreh dia pun nak menoreh. Getah tengah mahal! Tak pernah-pernah noreh tetiba nak noreh. Ni lah jadinya. Habis badan aku dibalun dan dikelarnya sesedap rasa. Kalau boleh dia nak tebang aku terus supaya getah keluar membuak-buak dan dia boleh jadi jutawan segera kot."

...Rambutan apa sebab goyang. Nanti jawab rambutan, "Bukan kau tak tau, musim cuti sekolah, budak-budak takde kerja lain dari memanjat aku. Turun! Turun! Nanti jatuh! Aku lak yang gayat tengok budak-budak tu. Tapi, kalau musim rambutan, bukan aje budak-budak, tapi bapak budak, tok budak dan mungkin mak budak pun panjat sama."

...Durian apa sebab goyang. Nanti jawab durian, "Nyampah aku Cik Jah! Entah orang dari mana-mana entah asyik tenang-tenang buah-buah aku. Siang malam pagi petang. Tak selesa betul aku. Tu yang aku bergoyang-goyang tu. Hempap sebiji atas kepala tu baru tau. Musim ni lah anak-anak yang jarang-jarang balik tetiba balik kampung, yang sedara jauh mula mengaku sedara dan yang lebih brutal lagi 'deme berani nampo!' kata Mr. Os."

...Tauge apa sebab goyang. Nanti jawab tauge, "Ko sengal ke apa tanya aku soalan macam ni. Dah aku dok dalam air mesti la bergoyang-goyang. Tengah marah dah ni, dah le orang kata aku hidup makan baja air kencing. Hangin satu badan nih!"

...Teratai apa sebab goyang. Nanti jawab teratai, "Aku tengah dok layan lagu Teratai Layu Di Tasik Madu ni. Tengah feeling habis la ni sebab ada kena mengenanya dengan diri aku. Kadang-kadang aku layan juga lagu Inul Daratista atau Amelina. Bergoyang, bergoyang...!!!!. Jangan kaco aku la!!!"

...Padi apa sebab goyang. Nanti jawab pokok padi, "Angin yang goncang... Tak lah, aku tak mau la bagi alasan boring macam pokok kelapa di atas tu tadi. Aku bergoyang sebab aku dah penuh berisi dengan beras. Pengorbanan aku melahirkan anak-anak benih sungguh mulia. Aku mengenyangkan orang-orang Malaysia yang mana rata-rata 'libang libu' kalau tak jumpa nasi dalam sehari. Makin berisi makin menunduk gitu, tatak sombong punya. Bukannya makin menunduk makin berisi. Itu bidalan minah-minah terlanjur yang perutnya berisi budak."

...Pisang apa sebab goyang. Nanti jawab pisang, "Ni tak lain le kerja makcik kantin tengah ngutip daun nak buat nasi lemak 50 sen, Makcik Senah nak buat lepat dan Makcik Saripah nak buat pulut panggang. Botak aku dibuatnya. Leceh betul. Pantang nak melawa sikit." 

...Lalang apa sebab goyang. Nanti jawab lalang, "Sebelum aku jawab, layak ke aku ni dipanggil pokok? Belajar tak habis ke? Apa-apapun kalau nak tanya juga, aku ni adalah ibarat orang yang tak ada pendirian, ke sini masuk, ke sana pun masuk. Sob..sob, betapa hinanya aku di dalam bidalan Melayu tu. Kehadiran aku pun selalu dibenci, asyik dibuang, diracun atau dibakar orang. Bila kena bakar aku akan mengamuk terbakar habis-habisan. Baru depa ada akal nak panggil bomba. Baru kecut perut tengok api menjulang bergoyang-goyang."

...Pangkal apa sebab goyang. Nanti jawab pokok pangkal, "No komen! Ini kes orang-orang yang sedang berperang, aku malas nak masuk campur walaupun aku tahu pokok pangkal kejadiannya."

...Pelaburan ASN/ASB apa sebab goyang. Nanti jawab pelaburan pokok, "Poket dah kering kontang tahap gaban le tu sampai pelaburan pokok pun boleh goyang."

Mozar : Nak tanya sama pokok tembakau apa sebab masih bergoyang. Bikin orang-orang bergoyang-goyang kaki ketika menikmatinya. Juga bikin orang bergoyang-goyang iman walau dah tahu benda tu tak baik.

Hayatilah lagu Pokok di bawah ini yang mengandungi seribu maksud yang tersirat.


Yang ni pula Versi filem Anakku Sazali yang sungguh nostalgik. Layan jerr...lebih-lebih lagi suara nyaring budak pompuan tu.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...