Wednesday, December 7, 2011

Sebab Ada Orang Jahat, Semua Orang Susah!

Kata pepatah, seekor kerbau membawa lumpur habis semua kerbau terpalit. Disebabkan segelintir orang buat t**k, habis semua orang mendapat susah. Kalau yang jahat-jahat aje yang dapat susah tak apalah juga. Beberapa orang buat perangai jahat tak senonoh, semua orang terpaksa menghindari perangainya. Kalau dihapuskan saja orang yang buat hal tu kan senang. Kalau anda perasan, banyak benda-benda di atas dunia ni dibuat dan dicipta untuk mencegah dari kejahatan manusia. Antara benda-benda yang kita sedar atau tidak dibuat khas untuk mengelakkan orang jahat-jahat berbuat jahat adalah benda-benda atau perkara-perkara seperti berikut ini.

1) Jeriji besi
Yang ini mesti semua orang perasan punya. Kalau tak ada jeriji besi atau kandang besi, rasa macam tak selamat aje hidup atas dunia ni. Dah ramai sangat orang jahat atas dunia ni. Setiap rumah, premis dan pejabat kena pasang benda ni. Kalau masuk kedai emas dah rasa macam melawat banduan di penjara ataupun melawat taman ular dek kerana jeriji dan cermin yang mengurung habis tauke dan pekerja-pekerjanya sekali. 

Premis yang dipasang jeriji pun boleh kena umpil, inikan pula kalau yang tak ada langsung. Ini semua angkara orang-orang jahat le. Tak tahu nak cari kerja halal dan berfaedah. Kalau tak ada orang jahat, aman dunia serta rumah pun selesa tanpa ada besi-besi yang nak ditutup dan dimangga. Betapa indahnya pemandangan melalui sliding door kaca tanpa dihalang oleh jeriji-jeriji besi.

Kalau terjadi kebakaran, orang-orang dalam 'kurungan' besi juga yang susah balik. Kadang-kadang boleh bawa maut kerana terperangkap dalam bangunan. Tak ke menyusahkan orang betul! Lepas ni kereta-kereta pun mungkin perlu ada jeriji besi macam van Securicor tu contohnya. Sebab ramai penjahat yang dah mula memecah cermin kereta untuk mencuri atau menyamun.

2) Mangga kunci sebesar-besar alam
Dah ada jeriji besi, tak sah pula kalau tak ada kunci mangga. Setakat pakai selak aje, ketawa la sang perompak. Kalau ada mangga sebesar alam bukan tak boleh pecah, tapi lambat dan bising sikit la kerja nak memecahnya. Sempat le jerit-jerit atau telefon polis, kalau tersedar.

3) Alarm atau penggera keselamatan
Benda ni bagi yang berada sikit bolehlah pasang. Lagipun dalam rumah pun ada macam-macam benda yang boleh dirompak. Premis-premis perniagaan pun perlu ada benda ni. Kalau perompak nampak benda ni cuak le sikit nak masuk. Kalau alarm ada masalah pula, siap la bunyinya yang memekakkan telinga. Kadang-kadang tu false alarm. Kelam kabut la tuan rumah pergi tengok. Kena pula reset balik. Tak ke benda ni menyusahkan orang-orang kaya!

4) Kamera CCTV
Benda ni pun dah jadi lazim dipasang di mana-mana sahaja. Tujuan utamanya untuk memantau orang jahat. Kalau ada berlaku jenayah benda ni la yang akan jadi bahan bukti. Kadang-kadang CCTV ni merakam juga apa yang tak berkenaan. Orang yang tak sedar gambarnya terakam kadang-kadang terbuat aksi-asi yang tak senonoh. Alih-alih dah keluar Youtube. Tak ke menyusahkan orang ramai namanya. Nak korek hidung tak tentu pasal pun dah tak selamat dah. Ada aje yang memerhati.

5) Bonggol di jalanraya
Benda ni lagi satu. Menyakitkan hati betul kalau lalu di jalan-jalan yang banyak bonggol ni. Elok tengah sedap-sedap memandu, kena pula brek sana, brek sini. Yang lebih terasa azabnya benda ni ialah kereta-kereta yang telah di lowered. Padan muka juga, siapa suruh cari susah. Bonggol-bonggol ni dibina adalah angkara pemandu-pemandu yang berperangai pelesit yang memandu tak mengira keselamatan orang lain. Pentingkan diri sendiri. Dalam taman perumahan pun pecut macam pelesit, lebih-lebih lagi mat rempit. Kalau semua orang memandu secara berhemah, sejemput bonggol pun tak payah dibuat di mana-mana. Aman aje memandu.


6) Perisian anti virus atau firewall
Kalau komputer yang tak ada perisian antivirus ni alamatnya tak lamalah jangkahayatnya. Setiap satu jangkamasa kena update atau renew antivirus ni. Yang kaya pembuat perisian tersebut. Entah-entah yang buat antivirus tu sendiri yang mencipta virus-virus baru. Buat kuman sambil buat ubat. Bijak..bijak. Asalnya dulu memang virus-virus komputer ni kerja orang-orang jahat yang terlebih pandai nak menghuru-harakan dunia. Banyaklah komputer-komputer seluruh dunia yang jahanam dikerjakan virus-virus mereka. Sekarang ni sistem pertahanan komputer pun dah OK, antivirus pun banyak yang free version, dah tak terasa sangat ancaman virus-virus ni. Kadang-kadang ada juga kes virus ni yang tidak kita sedari, dengan menyangkakan bahawa sistem komputer yang rosak. Tak ke menyusahkan orang kalau data-data penting dalam komputer hilang lenyap dalam sekelip mata (kecuali komputer yang lembab, berkelip-kelip mata)?

Teringat masa belajar dulu, ada seorang kawan yang rabun IT fikir bahawa para pelajar tidak dibenarkan berkasut di dalam makmal komputer sebagai satu cara mencegah jangkitan virus. Dia ingat virus komputer tu macam kuman hidup yang boleh menjangkiti komputer. Mesti sampai sekarang dia tak habis gelak bila mengenangkan kisah lama tu. Masa tu saya pun tak sampai hati nak terangkan senario sebenar, biar la dia tahu sendiri aje!

Mozar : 'Jaga' diupah untuk jaga kalau-kalau ada orang jahat berbuat onar. Kadang-kadang 'jaga' sendiri siang berjaga malam mengantuk. Orang masuk, 'jaga' kena ketuk.


 Tak senonoh punya pekerja. Nasib baik ada kamera CCTV. Jahatnya kamu! Yang tak bestnya klip-klip video macam ni, depa tak tayang kesudahannya.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...