Wednesday, October 27, 2010

Tak Makan Saman Punya

Kalau bagi makan dia kata tolak batu dengan kayu je. Bila bagi saman apasal tak makan pulak? Tahu pula melenting-lenting bila disaman. Orang macam ni memang kena hukum gantung atau hukum tembak je. Istilah lain bagi tak makan saman ni termasuklah degil, liat, biot (kata orang Perak), slenga ataupun tak ada perasaan. Tak makan saman ini lebih kepada sikap degil yang negatif walaupun sebenarnya ada juga sikap degil yang bersifat positif (lain kali cerita ek!).

Kalau diperhatikan, bersepah-sepah sebenarnya manusia yang tak makan saman di atas mukabumi ini. Bukan senang nak melentur orang yang tak belajar sivik ni (ada belajar tapi cikgu dia mati kot). Yang dah tua-tua dan masih degil tu bolehlah dipanggil 'biot tua'. Orang-orang macam ni kalau tak dicegah boleh menjadi barah dalam masyarakat. Nampak je kecil, tapi isunya besar. Terlalu banyak kes tak makan saman ni. Kes yang paling dekat dan yang paling lazim ialah tabiat merokok atau membuang sampah di tempat-tempat yang dilarang. Kes-kes lain yang lebih kronik pula adalah melibatkan tabiat-tabiat buruk di jalan-jalanraya. Kes-kes yang berstatus mega pula ialah kedegilan dari segi pihak-pihak atasan atau pentadbiran samada yang berskala kampung sehinggalah ke tahap negara ataupun dunia. Perhatikanlah sendiri, nak cerita pun malas!

Kadangkala kita perlu ingat dengan ungkapan "what you give, you get back" yakni apa yang anda beri, itulah yang akan anda dapat balik. Si degil-degil semua jangan le cepat melatah kalau di masa dan tempat yang lain anda diperlihatkan atau diperlakukan oleh si degil yang lain pula. Manalah tau jika suatu hari anda ataupun orang yang tersayang sedang bergantung pada tangki oksigen untuk bernafas, datang le satu mamat baekk punya cucuh rokok dan menghampiri tangki tersebut. Amacam, cuak tak cuak walaupun kemungkinan tangki itu meletup mungkin kecil. Sendiri mau ingat, jika anda tidak mahu di'degili', anda sendiri cubalah simpan-simpan sikit sikap degil anda itu.

Ingin berkongsi si degil yang anda kenal dengan saya? Tak hingin rasanya. Biar le diaorang bawa sampai mati sikap degil dan tak makan saman diaorang tu.

Mozar : Orang yang makan tolak batu dengan kayu tu mungkin juga meminati besi, buaya, katak, chiok, biawak dan yang sewaktu dengannya. Ini bukan kes degil tapi kes selera gila!

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...