Thursday, October 21, 2010

Tipah Tertipu

Tipah tertipu tertipu tipu terTipah (ulang 100 kali sampai terbelit lidah ye). Berapa kali tertipu daa. Nak buat macamana, dah memang sifat manusia di atas dunia ni takde kerja lain dari nak menipu sana menipu sini. Siapa kata budak umur 1 atau 2 tahun tak pandai menipu? Cuba tanya dia o'ok(berak) ke tak? Mesti dia geleng atau kata "tak!". Bukan apa, kata orang kanak-kanak tak pandai menipu. Zaman sekarang andaian begini dah tak boleh pakai dah. Budak-budak dah semakin pandai menipu-nipu. 

Jangan terkejut kalau dikatakan binatang juga ada kebolehan menipu. Namun tak banyak yang nak menjadi sangat. Contohnya, kumbang yang pura-pura mati. Cuba kalau ia direndam ke dalam air, gelabah puyuh hidup balik. Manakala sang kancil pula sangat pandai juga menipu. Sebab itulah kisah dongeng dahulu kala banyak menceritakan tentang kebijaksanaan sang kancil. Hakikatnya, satu-satunya kepandaian yang diketahui ada pada sang kancil ialah dengan berpura-pura mati sambil lidah terjelir apabila ia terkena jerat. Tapi berapa lamakah ia boleh berpura-pura mati? Hanya pemburu yang bodoh piang sahaja yang akan terpedaya dan melepaskannya dari jerat. Melepas la rendang kancil!

Jikalau anda seorang yang langsung tidak pernah tertipu seumur hidup anda, anda bukanlah manusia namanya. Ini kerana, sejak zaman nabi Adam a.s lagi manusia dah terkena tipu. Yang menipunya tak lain adalah syaitan yang direjam. Manusia yang jenis penipu memang patut dilabelkan sebagai sepusat sepusing dengan syaitan. Bawa-bawa la berhenti menipu wahai manusia. Akhirnya akan terkantoi juga lambat laun. Siapa yang akan susah balik. Tipu sunat atau tipu darurat bolehlah dimaafkan dengan syarat untuk kebaikan dirinya atau orang di sekelilingnya. Tapi jika tipu betul-betul, sendiri tanggunglah balasannya, tak di dunia, di akhirat kelak. Tunggu...

Siapa nak ceritakan pengalaman kena tipu kaw-kaw punya, sila catatkan di sini. Kawan saya baru sahaja sat ni terpedaya (adik beradik tertipu le tu) dek telemarketer (sang penipu/pemerdaya terlatih). Habis jugalah ratus-ratusan.

Mozar : Selalu tipu kumbang yang tipu-tipu mati yang kita kesian akan kematiannya. Berkobar-kobar kumbang tu untuk terus tipu-tipu mati. Tak boleh belah punya!

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...