Monday, August 6, 2012

Emas Yang Sangat Liat

Siapa yang tidak tahu menahu berita Datuk Lee Chong Wei semalam, sila angkat tangan! Ada la dua tiga orang angkat tangan. Seorang duduk dalam gua dan 2 orang lagi duduk bawah tempurung. Apapun memang frust habis, kita hampir-hampir sangat untuk menggenggam emas pertama Sukan Olimpik. Malangnya Lin Dan juga yang lebih memiliki tuah walaupun peluang menang agak seimbang. Mana-mana pihak pun boleh jadi juara jika kena dengan gayanya. Melepaslah ganjaran bernilai kira-kira RM5 juta bagi Chong Wei. Bagi kita pula, melepaslah hadiah percuma aiskrim Baskin Robbins, Kayu Nasi Kandar serta kemungkinan besar sekali, cuti 'peristiwa' seluruh negara.

Nampaknya masih liat betul negara kita nak mengecapi emas Olimpik. Harap-harap Olimpik 4 tahun lagi akan muncul satu atau beberapa bintang baru bagi acara apa sekalipun yang akan memecahkan tembok Olimpik yang liat ini. Perkara mendapat pingat emas inipun, masa kita belum pernah dapat atau baru dapat sedikit kita begitu teruja untuk mendapatkannya. Jika dah berpuluh-puluh pingat emas digapai kita pun sudah tidak begitu 'heran' sangat dah. Macamlah kes Dato' Nicol David yang asyik menang aje di merata kejohanan dunia, kita pun taklah begitu teruja sangat untuk mengetahui keputusan setiap perlawanannya lagi, tak begitu? Jangan tipu nak mengaku.

Dah tak ada rezeki namanya nak buat macam mana. Apapun kita perlu hormat dan kagum dengan semangat perjuangan Chong Wei sehingga ke mata-mata akhir. Beliau telah mengerah segala kudrat dan segala teknik dan taktik yang ada untuk mengatasi Lin Dan. Dia memikul beban yang amat berat di belakangnya kerana seluruh rakyat Malaysia menaruh sebesar-besar harapan terhadapnya. Kalau untuk dirinya sendiri sahaja, tidaklah terasa gusarnya sangat. Apapun, ternyata Lin Dan masih berada di dalam kelasnya yang tersendiri. Namun, beliau tetap nampak cuak dan gelabah juga kerana ke mana sahaja dia pergi, dia terus dibayangi oleh Chong Wei. Malu dan takut kalau-kalau kali ini dia tertewas pula. Semangat Tembok Besar China dalam bidang sukan bukan lagi calang-calang. Kuasa besar seperti Amerika Syarikat pun sudah tidak senang duduk lagi kerana asyik dibayangi oleh pungutan pingat emas demi pingat emas dari China. Saat entri ini ditulis China masih mendahului dengan kutipan 30 pingat emas mengatasi Amerika dengan 28 emas.

Sebagai seorang Islam yang beriman kita perlu yakini bahawa jika Allah tidak mengurniakan sesuatu hajat atau keinginan kita itu, bermakna Allah mempunyai perancangannya yang lebih baik untuk kita. Umpama kita dikurniakan hujan lebat dan guruh petir yang zahirnya menyusahkan, di penghujungnya Allah ingin mengurniakan pelangi yang sangat indah buat kita. Biarlah kita kalah sekalipun asalkan Allah s.w.t masih mengurniakan keharmonian, keselamatan dan kebahagiaan buat seluruh rakyat Malaysia, selagi ada bulan dan bintang. Kalau kemenangan Olimpik ini jadi tiket untuk sesuatu negara itu jadi kuat dari segi ketenteraan dan pertahanan, menjadi negara yang disegani dan dihormati hingga negara luar tidak berani masuk campur atau paling kurang rakyatnya tiada yang miskin melarat, silakanlah berjuang bermati-matian sekalipun. Macam alasan klise orang yang kalah pula, tapi sebenarnya inilah fleksibiliti, berfikiran positif serta tegar meneruskan kehidupan dengan lebih positif.

Siapa yang miss Tarawih kerana Badminton semalam sila angkat tangan! Huii ramainya!! Rugi berganda la nampaknya. Kalau menang ada la juga rasa puas hati. Memang la feelnya tak sama menonton secara langsung berbanding dengan siaran ulangan. Ikut pandai-pandai andalah, nanti ada yang marah kata tak patriotik pula, uhuhuk. Bagi yang pandai berTarawih sendiri bolehlah buat kemudian selepas menonton tu, bagi yang tak pandai pula dapatlah telur ayam. Inilah yang tak baiknya Olimpik berlangsung di bulan Ramadhan. Agak terjejas jugalah kehadiran Isyak dan Tarawih, tak seperti hari-hari biasa.

Mozar : Kagum dengan peserta dari negara underdog contohnya, Ruta Meilutyte dari Lithuania yang entah dari ceruk mana tiba-tiba memenangi emas acara renang 100m kuak dada sehingga mengalahkan peserta dari Amerika Syarikat. Kagum juga dengan kejayaan Ye Shiwen dari China yang mengundang ragu tak beralasan dengan mengatasi rekod dunia lelaki dalam acara renang 400m medley individu.

Melatih atau menyeksa? : Perlukah Malaysia berbuat sebegini rupa? Nak kena hambat dengan parang cubalah buat. Lin Dan pernah 'diseksa' macam ni juga ke? Pendapat saya, kita tak perlu sampai begini.  Jadikan sukan-sukan ni sebagai suka-suka aje, bukan untuk cari musuh atau cari pengaruh. World peace!
Gambar-gambar lain yang berkenaan sila lihat di sini

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...