Wednesday, August 15, 2012

Hari Raya, Jalanraya, Hantu Raya & Pilihanraya..??

Tinggal 3 hari sahaja lagi kita akan meninggalkan bulan Ramadhan 1433 Hijrah. Agak-agaknya berapa banyaklah amalan kita yang diterima Allah sepanjang Ramadhan ini. Harap-harap puasa kita diterima Allah kerana itulah amalan utama yang wajib bagi setiap umat Islam. Kalau puasa dah gagal, amalan-amalan lain tak tahulah bagaimana pula statusnya. Bersempena dengan mood raya yang kian membuak-buak bagi setiap orang, marilah kita lihat perkara-perkara yang agak sinonim dan berkaitan dengan musim raya ini, kecuali pilihanraya?? Melainkanlah kalau pilihanraya dibuat dalam bulan Syawal, maka ianya memang amat berkaitan.

Bila sebut pasal hari raya, ramai yang gembira, teruja, terkesima dan tidak kurang juga yang pening kepala, trauma mahupun yang bersedih. Ia bergantung kepada keadaan semasa seseorang itu. Yang paling gembira tentulah kanak-kanak yang masih tak tahu apa-apa dan tidak memikul apa-apa tanggungjawab. Yang tak kurang gembiranya ialah gadis-gadis yang baru nak naik, melaram dengan baju serba baru serta yang dah mula ada buah hati pengarang jantung. Tak kurang gembira juga ialah anak-anak yatim serta anak-anak yang miskin ketika mereka diraikan dengan penuh meriah. Orang-orang yang dah dewasa atau telah menjejak usia emas dah agak berkurangan dah keriangannya di hari-hari raya begini. Apapun keadaannya, kegembiraan itu sebenarnya boleh dicipta. Ciptalah kegembiraan anda sendiri di hari yang mulia ini nanti tidak kira dalam peringkat umur yang mana anda berada. Dengan syarat, yang muda buat cara muda, yang tua buat cara tua, jangan dicampur adukkan, nanti jelek pula di pandangan orang lain.

Bila sebut pasal jalanraya, semua orang akan terbayang jalan-jalan yang 'jam' dekat-dekat nak raya ini. Lebih-lebih lagi sehari sebelum raya, tak tahu nak disumbat ke mana dah kereta-kereta yang bersepah-sepah di jalanraya. Bagi yang ada pengalaman hitam di jalanraya pasti akan segera terimbas semula bayangan-bayangan itu di depan mata. Bagi yang akan balik ke kampung halaman pula pasti akan berasa teruja walaupun terpaksa menempuh kesesakan mahupun terpaksa berjam-jam mengesot macam siput, demi kampung tercinta, redah ajelah. Cuma masa nak balik ke rumah sendiri nanti perasaannya tidak akan lagi teruja, sebaliknya tension memanjang bila 'jam' di sana sini. Bagi yang kaki bawa kereta laju-laju pastinya trauma dengan road block dan speed trap di sana sini bersempena Op Selamat 1. Bagi mereka ni, tak payah la nak laju-laju sangat, semua orang kalau boleh nak sampai dalam sekelip mata juga, tapi apakan daya, sama-sama susah, sama-sama senang dan semua orang kena saling beralah, saling memberi dan saling menerima. Yang perlu dielakkan dalam memberi atau menerima ialah samada saman, penampar, maki hamun, cium bontot, kena usung ke hospital atau lebih tragis lagi ke bilik mayat.

Bila sebut pasal hantu raya, ramai yang dah meremang bulu tengkuk. Ada yang kata rupanya seperti seekor beruk yang besar dan ada pula yang kata ia boleh menyerupai rupa pembelanya. Hantu-hantu ni ada orang kata tak wujud. Tapi ramai yang pernah nampak hantu. Iblis, syaitan dan jin memang wujud dan ada diceritakan di dalam Al-Quran. Hantu-hantu ni rasanya dari spesies jin, tu yang boleh dibela-bela oleh manusia tu. Jika syaitan dirantai di bulan Ramadhan, jin-jin pula tidak. Jin ada yang Islam, ada yang kafir. Itulah sebabnya ada orang yang masih mendakwa nampak hantu walaupun di bulan Ramadhan. Jangan terkejut jika anda masih boleh terserempak dengan hantu raya di bulan Ramadhan ini kalau benarlah hantu raya itu dari spesies jin. Dia pun nak buat persiapan raya juga, busuk-busuk 3 jenis kuih raya wajib ada.

Bila sebut pasal pilihanraya, ramai yang buat muka pelik, muka tak puas hati, muka benci menyampah, muka slenga, muka 'ada aku kisah' ataupun muka teruja. Buatlah muka macam mana sekalipun, tarikh pilihanraya tetap masih lagi rahsia. Undi anda pun rahsia. Cuma yang menang aje tak akan dirahsiakan. Kalau yang menang pun rahsia, haru biru juga jadinya. Pada wakil rakyat yang mana satu kita nak mengadu minta itu minta ini. Siapa yang memerintah pun tak tahu. Rakyat pun jadi mati kutu dibuatnya.

Cukup la merapu setakat ini. Dah nak dekat raya dah. Maka dengan ini, saya mengambil kesempatan ini untuk memohon ampun dan maaf zahir dan batin kepada semua pembaca-pembaca, pelawat-pelawat, pelintas-pelintas, pesesat-pesesat (yang pernah sesat ke sini) dan apa-apa 'pe' lagilah seandainya ada tulisan-tulisan saya yang begitu menghiris hati anda semua. Anggaplah ianya hanya teguran ikhlas atau sekadar renungan untuk difikirkan bersama. Saya pun bukannya baik sangat, namun dengan cara menulis benda-benda yang baik-baik dan bermanfaat maka sahamnya di akhirat tetap akan diperolehi juga sedikit sebanyak, InsyaAllah. Akhir kata, Selamat Hari Raya Aidil Fitri Minal Aidin Wal Faizin.

Mozar : Dah berkurun tak membeli kad raya sejak zaman internet dan zaman handset ni. Kalau masa sekolah rendah dulu, kawan duduk sebelah pun siap diberi kad raya sambil ditulis amaran, 'pecah kaca pecah gelas' lagi. Kalau tak balas, tahun depan nampaknya blacklist le kawan tu.


Iklan yang sedang hangat diperkatakan sekarang. Semoga mendapat sedikit keinsafan darinya. Siapa yang tak nangis tengok ni tak boleh raya! 

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...