Thursday, August 2, 2012

Ramadhan : Apa Yang Kita Nampak & Apa Yang Kita Tak Sedar

Bertemu lagi kita di bulan Ramadhan yang mulia ini. Nampaknya semenjak dua menjak ini semakin meningkat jumlah pembaca-pembaca yang sudi singgah di halaman saya ini. Terima kasih di atas sokongan tuan-tuan dan puan-puan sekelian (yang adik-adik atau anak-anak mungkin tak berminat nak baca kot). Kali ini bersempena Ramadhan yang masih berbaki berhari-hari lagi marilah kita selidiki pula perkara-perkara yang kita nampak jelas dan perkara-perkara yang kita mungkin tidak sedar dalam kita berpuasa sehari-hari. Berpuasa ini hakikatnya memupuk sifat sabar, amanah (tak curi-curi makan minum), rajin beribadat, rajin membaca Al-Quran, mula belajar-belajar menjauhi rokok dan pelbagai lagi sifat-sifat mulia yang lain jika ianya benar-benar dihayati dengan tekun.

Janganlah kita berpuasa kerana semua orang berpuasa, kerana rutin hidup, malu kat orang lain, nak dapat upah ataupun sebab ustaz-ustaz kata wajib puasa. Ini adalah perintah Allah yang unggul dan dijanjikan dengan pahala dengan berlipat kali ganda. Seharusnya, hayatilah Ramadhan ini dengan sepenuh jiwa dan ikhlas kerana Allah s.w.t kerana ibadah puasa hanyalah untuk Allah s.w.t berbanding amalan-amalan lain yang untuk diri kita sendiri. OKlah mari kita saksikan apa maksud tajuk entri ini untuk kita ambil iktibar ataupun sebagai renungan.

* Apa yang kita nampak, seolah-olah semua umat Islam di sekeliling kita berpuasa. Kita tak sedar bahawa ramai di antara umat Islam ini yang mencuri-curi makan di bulan ini termasuk orang-orang yang tidak kita sangka-sangkakan.

* Apa yang kita nampak, macam wanita-wanita Islam di sekeliling kita ini semuanya sedang berpuasa. Kita tak sedar entah bilalah yang 'sedang bercuti' itu menyorok-nyorok makan. Takkan sanggup berlapar seharian, melainkan kalau kita berpuasa, kita dah memang setkan dalam otak, jadi laparnya tidak terasa sangat. Kadang tu ada yang sanggup pura-pura bersahur dan berbuka bersama-sama dengan orang lain kerana malu jika dilihat sedang 'bercuti ke luar negara'.

* Apa yang kita nampak, orang berbondong-bondong bersolat Tarawih di masjid-masjid dan surau-surau. Kita tak sedar bahawa tidak semua orang yang rajin berTarawih itu rajin menunaikan solat-solat 5 waktunya. Bersangka baiklah perkara ini tidak pernah berlaku. Kalau benar, janganlah jadikan Ramadhan ini pentas lakonan opera semata-mata. Padahal untuk solat-solat fardhu, ganjarannya akan digandakan berlipat kali ganda berbanding bulan-bulan yang lain manakala solat-solat sunat pula akan diberi pahala seperti solat yang fardhu.

* Apa yang kita nampak, anak-anak kita yang dilatih berpuasa keletihan bagai nak rak bila berpuasa. Kita tak sedar yang mungkin anak-anak tersebut berpuasa pura-pura dengan minum air paip atau makan chickadees sorok-sorok di belakang kita. Yang penting dapat upah berpuasa bila raya nanti. Bukan budak-budak sekarang aje yang buat taktik ini, budak-budak dulu-dulu pun sama aje, tak boleh kata mengata lagi dah.

* Apa yang kita nampak, orang berborong-borong membeli juadah berbuka puasa. Kita tak sedar bahawa, dalam ramai-ramai itu ada yang puasa 'yang yok', yang puasa pura-pura, yang 'sedang bercuti', yang gastrik tiba-tiba, yang beli makanan ikut belakang kedai mamak dan macam-macam penyamar-penyamar yang lain. Yang untungnya peniaga-peniaga, semua dia lump sum.

* Apa yang kita nampak, juadah berbuka puasa kita sampai tak muat meja di rumah-rumah kita. Kita tak sedar apalah pula juadah (atau layakkah dipanggil juadah) yang sedang dinikmati oleh orang-orang yang fakir dan miskin.

* Apa yang kita nampak, setiap kali Ramadhan kita terpaksa mengeluarkan zakat fitrah. Kita tak sedar bahawa kita diwajibkan membayar fitrah kerana kita masih tidak tergolong dalam golongan yang fakir miskin. Wang zakat dari kita itulah yang akan membantu golongan fakir miskin tersebut setiap tahun bagi menghadapi persiapan Syawal yang mendatang.

* Apa yang kita nampak, kita rasa letih dan lapar seperti sia-sia sahaja (bagi yang kurang iman, jangan maraa) bila berpuasa. Kita tak sedar bahawa, berpuasa ini juga merupakan satu latihan mental dan fizikal bagi kita menghadapi saat-saat sukar ketika darurat, contohnya seperti ketiadaan makanan dan minuman. Perang Badar sendiri berlaku pada 17 Ramadhan, tahun 2H. Ianya berakhir dengan kemenangan besar bagi tentera Islam yang diterajui oleh Nabi Muhammad s.a.w. Inilah antara hikmah Ramadhan.
* Apa yang kita nampak, segala bentuk bidang pekerjaan di dunia berjalan seperti biasa seperti bulan-bulan yang lain. Kita tak sedar bahawa pengorbanan bagi mereka yang bekerja di sektor perburuhan sangatlah berat dan besar di bulan ini. Syabas dan salute kepada umat-umat Islam yang masih tegar bekerja keras walaupun dalam keadaan yang lapar dan dahaga. Harap-harapnya ekonomi umat Islam di serata dunia tidak sedikitpun terjejas di bulan yang mulia ini.


* Apa yang kita nampak, puasa hanya dapat lapar, dahaga dan letih semata-mata. Kita tak sedar bahawa terdapat banyak manfaat kesihatan yang boleh didapati daripadanya. Antaranya menurunkan paras gula darah, merendahkan kolesterol, menyingkirkan toksin dan banyak lagi.

*  Apa yang kita nampak dan baca hanyalah kelebihan puasa seperti di atas hasil dari kajian-kajian saintifik yang lama. Kita tidak sedar sebenarnya saintis Barat terus-terusan membuat kajian tentang manfaat puasa ini dari masa ke semasa. Kajian terbaharu ialah puasa boleh mengelakkan pengecutan otak manusia dan mencegah kanser (mari baca di sini). Mungkin dari sifat fobia mereka terhadap Islam, mereka ini sentiasa mencari-cari apakah amalan-amalan umat Islam yang bermanfaat yang boleh menyebabkan umat-umat Islam ini kuat dan mempunyai sifat survival yang tinggi. Wallahua'lam.

* Apa yang kita nampak Sukan Olimpik London 2012 dirasmikan secara gilang gemilang di bulan Ramadhan tahun ini. Kita tak sedar bahawa mungkin ada dakyah Yahudi tersembunyi di sebalik penganjurannya di bulan yang mulia ini. Sudahlah satu demi satu elemen-elemen yang dipersembahkan mempunyai unsur-unsur Freemason dan lluminati (baca di sini). Ataupun, pertubuhan rahsia itu semakin cuba menonjolkan diri dengan lebih jelas lagi di mata dunia. Berhati-hatilah kita dengan fitnah Dajjal di akhir zaman ini. Setidak-tidaknya Olimpik di bulan Ramadhan ini hanyalah untuk melalaikan umat-umat Islam supaya terpaku di depan TV saban waktu dan acara sukan. Ironinya, walaupun disogok dengan acara bertaraf dunia sedemikian, umat Islam masih ramai yang belum terlalai untuk memenuhi acara solat Tarawih secara besar-besaran di seluruh dunia. Yang menonton sukan itu hanya pada sebelum atau selepas bersahur pun ramai. Yang pentingnya amalan puasa tetap diteruskan walau digoda dengan apa sahaja 'gula-gula' di dunia ini.

* Apa yang kita pernah nampak ialah satu hadis tentang akan berlakunya satu peristiwa besar di bulan Ramadhan bagi tahun 2012 ini. Kita tak sedar bahawa ianya adalah hadis palsu apakala pertama kali kita membaca atau mendengarnya sehinggalah ada penerangan oleh ulama-ulama mengenainya. Rupa-rupanya ianya adalah hadis palsu ciptaan zionis Yahudi yang ingin menakut-nakutkan umat Islam. Takut tak, takut tak? Macam tak logik langsung pun ada. Tak ada roh atau aura hadis langsung, sesat lagi menyesatkan. Hadis palsu itu adalah seperti berikut :
Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda :
Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawal.." Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab :

"Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah S.W.T dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".


* Akhir sekali, apa yang kita nampak ialah ramai dari kita yang telah berjaya menghabiskan Ramadhan dengan jayanya tanpa meninggalkan walau sehari pun kecuali wanita dan orang yang ada uzur syarie. Kita mungkin tak sedar yang puasa kita itu sebenarnya tidak berkualiti kerana banyak perkara-perkara makruh yang telah kita lakukan termasuk makan sampai nak pecah perut bila berbuka ataupun kejar asap rokok dahulu bila sahaja masuk waktu berbuka. Nak tahu bahaya kejar rokok dahulu sebelum makan, nah baca kat sini!


Nampak tak apa yang kita nampak atau yang kita tak sedar sepanjang kita berpuasa Ramadhan ini. Ada yang macam lucu tapi ianya memang berlaku ataupun kita memang tak pernah ambil tahu mengenainya. Pendekata, apa yang baik itu dijadikan iktibar, yang buruk itu kita jadikan sempadan. Selamat meneruskan puasa dengan lebih bersemangat dan lebih berhati-hati lagi menjaga tata tertibnya.
Mozar : Apa yang kita nampak ialah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja mengumumkan tarikh permulaan puasa dan juga tarikh Hari Raya. Kita mungkin dah tak sedar dah yang pengumuman tersebut tidak langsung menyebut tentang anak bulan, samada kelihatan atau tidak.
Maskot London 2012 : Maskot yang hodoh yang dikatakan ada unsur Dajjal yang bermata satu.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...