Monday, August 27, 2012

Ramadhan Dah Berlalu, Amalan Apa Yang Masih Melekat?

Kata pujangga ada menyebut, 'batu yang berguling tidak akan mengumpulkan lumut'. Maknanya kalau batu itu duduk senyap di suatu tempat untuk suatu masa yang lama, lumut-lumut akan terkumpul di permukaannya. Jika ia sentiasa berguling ke sana ke mari, tiada sedikitpun lumut yang akan melekat di atasnya. Contoh batu yang berguling ialah batu-batu sungai yang sentiasa hanyut di bawa arus. Begitulah juga kehidupan kita sebagai manusia. Jika kita tidak fokus, tidak sabar, tidak tawadduk, buat kerja tak habis dengan sentuh sini sikit, sentuh sana sikit, kita tidak akan mendapat apa-apa di penghujungnya. Ramadhan telahpun berlalu, siapa yang untung, siapa yang rugi? Ramadhan adalah umpama sebuah 'Universiti' yang mendidik kita dengan nilai-nilai murni serta amalan-amalan yang soleh.

Berbicara tentang amalan di bulan Ramadhan yang lalu, apakah amalan soleh yang masih terlekat dalam diri anda yang mana anda masih kekal mengamalkannya sehingga ke hari ini? Tolong jangan jawab solat Tarawih, kalau tak kena lapor ke pejabat agama le pulak. Contohnya, dalam bulan Ramadhan anda banyak membaca Al Quran, berzikir, bertahmid, bersolat-solat sunat, bersedekah, berjemaah Subuh dan sebagainya. Amalan yang mana satukah yang masih melekat di hati sanubari anda, ceciter, ceciter. Amalan-amalan zahir seperti mengurangkan nafsu makan, meninggalkan rokok, meninggalkan perkara-perkara haram dan maksiat, memperbanyakkan sabar, jujur serta amanah dan sebagainya boleh juga dimasuk kira dalam tajuk ini.

Adakah anda dari kategori batu yang berguling atau batu yang duduk diam? Bagi anda yang jenis berguling, tentu sahaja amalan apa pun tak lekat. Orang lain beramal macam-macam, anda pula cari kerja yang lagho dan tak berfaedah semata-mata untuk melalikan puasa (menahan lapar dan dahaga). Padahal kalau tidur di bulan Ramadhan pun dapat pahala dengan syarat bukan tidur sepanjang hari. Ada orang yang melalikan puasa dengan cara melayan TV selagi ada cerita, sukan atau sinetron. Ada yang pergi memancing sampai tak bersolat langsung. Ada yang melayari internet sampai terlajak ke laman-laman larangan. Macam-macam caralah orang buat untuk sekadar menahan lapar dan dahaga. Guling-guling ke sana ke mari sepanjang Ramadhan, akhirnya sampai takbir Aidilfitri bergema, anda hanya dapat habuk. Lebih malang lagi, sifat-sifat lalai yang baru tercipta di bulan Ramadhan yang lepas telah melekat pula dalam diri anda. Elok-elok sebelum puasa tak bisa menonton sinetron, kini sudah mula melanggan siaran Pelangi pula. Untunglah Astro...

Andai anda tergolong dalam batu yang diam dan pegun, pastinya banyak perkara-perkara baik dan berfaedah yang masih terlekat dalam diri anda. Sekurang-kurangnya solat Subuh berjemaah telah menjadi agenda baru dalam hidup anda. Masa bulan puasa, solat Subuh agak senang dikerjakan sebab ianya hampir sangat dengan waktu Imsak. Di sinilah indahnya Ramadhan, ianya melatih kita menjadi seorang yang lebih soleh daripada biasa. Besar sungguh fadilatnya jika kita dapat mengerjakan 2 rakaat sunat sebelum Subuh. Pahalanya lebih baik dari dunia dan seisinya. Itu belum lagi mengerjakan solat Subuh secara berjemaah. Bagi yang sudah terlekat keenakan membaca Al-Quran pula, syabas diucapkan. Al-Quran akan dapat menyelamatkan kita dari azab siksa sedari kita mula dimasukkan ke dalam kubur lagi. Akan muncul seorang pemuda yang akan menghalang Malaikat Munkar & Nakir daripada menyoal kita di dalam kubur. Jika di dalam kubur sudah selamat, apatah lagi perjalanan yang seterusnya, kerana kubur adalah merupakan taman-taman syurga, yakni halaman kepada mahligai-mahligai di syurga nanti.

Jika anda merupakan batu yang berguling, belum terlambat untuk anda berhenti berguling. Cuma anda diumpamakan sebagai main-main dan culas semasa belajar di Universiti Ramadhan. Sudahnya anda tidak mendapat pahala yang besar di bulan Ramadhan dan di kemudian hari akan terus liat untuk beramal di bulan-bulan lain kerana anda tidak berlatih secukupnya semasa Ramadhan. Jika anda merupakan batu yang pegun pula, janganlah tiba-tiba panas punggung lalu berguling-guling tak tentu arah pula. Teruskan sifat-sifat mulia dan soleh yang anda pelajari di Universiti Ramadhan untuk selama-lamanya, 'for the rest of your life'. Tak lama manapun sebenarnya untuk kita terus jadi baik dan beramal soleh untuk seumur hidup. Kehidupan di dunia ini terlalu singkat dan usia kita juga tidak dapat dijangkakan.

Semoga Ramadhan yang baru lepas ini mencatat rekod terbaik dalam diri anda. Tahun depan pecahkan pula rekod anda itu lagi. Kalau hebat lagi, pecahkan rekod orang lain pula. Bagi yang tahun ini pecah muka dan pecah jari kerana mercun, tahun depan tak payahlah nak pecahkan rekod tu lagi. Yang buruk-buruk tu tak payah diajar, yang elok-elok aje yang naik fed up mengajarnya.

Mozar : Buat semua muslimin dan muslimat, selamat mengerjakan puasa sunat Syawal pula. Pahalanya seperti kita telah lengkap mengerjakan ibadah puasa selama setahun. Bagi yang nak raya tu jangan le anggap lepas puasa 6 baru boleh raya, tu ajaran mana tu. Bagi yang tak nak buat puasa 6, takpe, tak paksa pun. Esok di akhirat nanti, jangan le jeles kalau orang makan kijang panggang, awak makan ciak panggang aje (perumpamaan aje, jangan le ambil bulat-bulat, hohhh!).

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...