Thursday, December 23, 2010

Drama Melayu : Makan, Makan & Terus Makan...

Biasa tonton drama-drama Melayu tak? Nampak tak apa yang saya nampak? Kalaupun anda bukan peminat tegar dan menontonnya sekali sekala pun tentu anda akan perasan benda ni. Kalau anda tak sengaja terpandang TV yang sedang menyiarkan drama Melayu pun pasti anda akan terserempak dengan benda ni. 

Hampir-hampir 50% babak-babaknya adalah makan, makan dan makan. Rasanya ramai yang dah tak perasan pun sebab babak ni dah jadi ramuan utama setiap drama-drama Melayu. Kadang-kadang tak terkira banyaknya babak-babak makan ini dalam hanya satu telemovie atau drama rantaian berepisod. Drama-drama berbahasa lain memang ada juga tapi rasanya tak le sekerap drama-drama Melayu kot. Lagipun saya pun tak banyak tonton drama berbahasa lain selain Melayu dan Inggeris. Maaf le kalau tuduhan ini silap dan tragis.

Apa-apa pun cakap pasal babak makan ni kalau diperhatikan naik rimas juga. Asal nak sembang sikit makan. Asal makan sikit nak sembang. Nak bincang hal anak-anak, hal rumahtangga, hal kerja atau ibu segala hal pun semua kena ada babak makan. Macam la tak ada tempat atau lokasi lain untuk melontarkan dialog-dialog dengan berkesan. Yang kenyang pelakon-pelakon le. Kadang-kadang sampai ke hotel-hotel, kelab-kelab pun ada babak makan. Yang babak-babak di kampung pun apa kurangnya, kalau tak bersembang sambil makan-makan tak siap agaknya sesuatu telemovie atau sesuatu episod itu. 

Yang peliknya, pelakon-pelakon tu boleh pula menghafal dialog sambil makanan penuh di mulut. Mana nak mengunyah, mana nak ingat dialog lagi. Tak janggal ke pelakon-pelakon tu makan dan bercakap sambil gigi bersememeh dengan makanan. Bagi kita yang bukan pelakon ni, bila tengah makan diperhatikan orang, nak mengunyah pun tak berapa betul rasanya. Pelakon-pelakon tu selamba aje mengunyah penuh berselera dan kadang-kadang bercakap dengan mulut yang penuh. Kadang-kadang jijik juga tengok. Dah namanya pun pelakon, mesti buat apa benda pun kena nampak real.     

Seperkara lagi yang tak boleh diterima ialah bila ada babak bertekak dan bergaduh di meja makan. Kadang-kadang tu siap bersembur-sembur makanan dari mulut sambil pinggan mangkuk dan makanan bertaburan di atas lantai. Contoh yang sungguh tidak baik bagi anak-anak bila menghadap rezeki. Itulah yang tak berapa nak eloknya drama-drama kita. Sekiranya babak-babak makan ini hasil pengaruh drama-drama atau filem-filem luar (ada ke?), eloklah ditinggalkan sahaja. Carilah cara dan tempat yang lebih kreatif untuk bersembang. Di ruang-ruang tamu pun tak salah. 

Mungkinlah sebab musababnya drama-drama kita ini kebanyakannya adalah drama-drama berat ataupun komedi, itulah yang banyak babak makan dan terus makan tu. Kalau drama-drama aksi, tak sempat le nak buat babak-babak makan ni kot. Kesimpulannya, disebabkan terlalu banyak sangat babak-babak makan ni, eloklah diadakan satu anugerah khas bagi pelakon yang makan paling selamba, real, mantop dan meletop. Rasa-rasanya susah nak pilih pemenangnya sebab rata-rata pelakon kita memang makan bersungguh-sungguh dengan begitu berselera sekali.

Mozar : Masa mengunyah makanan di depan orang nak buka mulut pun control-control takut terlihat kelibat makanan yang terselit di celah-celah gigi.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...