Saturday, December 4, 2010

Mari Belajar Bahasa Tubuh

Bahasa tubuh ini ialah komunikasi tanpa kata2 yang terhasil dari pergerakan mana2 anggota badan walaupun sekecil satu sentimeter sekalipun. Ada yang menggunakan mata, liuk lentok tubuh, jari jemari, kaki dan apa2 jua bahagian tubuh yang boleh digerakkan. Tetapi, orang akan hanya gunakan bahasa tubuh ini apabila ada orang yang melihat. Kalau bersendirian dalam gelap atau tempat terkurung bukanlah membahasakan kepada sesiapa pun namanya. Biasanya bahasa tubuh banyak digunakan oleh orang2 yang nak mengorat ataupun orang yang tengah merajuk. Kadang2 hanya orang yang buat pergerakan tu aje yang faham. Orang yang melihat tak reti bahasa pun. Sedihnya. Dalam hal ini si pembahasa tu kenalah kreatif sikit. Jangan terlebih2 pulak. Confirm akan dicop 'gedik'. Kalau nak tengok bahasa tubuh yang obvious dan gedik sangat2 tengok le filem Hindustan. Itu dah over sangat. Segala bahagian tubuh digunakan sebaik mungkin, dengan mata yang terkelip2 atau terkuyu2, berguling2 berekar2 tanah dan tiba2 muncul entah dari celah mana2.

Pelakon yang baik dan berkarektor adalah pelakon yang bijak mengguna dan memanipulasi seni bahasa tubuh. Kadang2 untuk watak sedih, dengan raut muka yang sedih, mata yang kelihatan kosong atau berkaca benar2 dapat membawa penonton ikut sama menyelami perasaan dalamannya. Ataupun untuk watak girang, mata yang bersinar2 dan turut kelihatan tersenyum benar2 membuat penonton merasakan kebahagiaannya.

Bahasa tubuh adalah bahasa yang tidak diajar di mana2 sekolah. Ada sesiapa nak buka kelas? Bahasa ini datangnya secara semulajadi berdasarkan emosi dalaman. Orang yang tak ada perasaan maka tiadalah bahasa tubuh. Bahasa orang yang marah, merajuk atau bosan biasanya memang sangat senang dibaca, biasanya disulami dengan samada muncung yang panjang sejengkal, mata yang bak burung jampuk (burung hantu) atau gerakan tangan atau kaki berulang2. Orang yang sedang mengorat pula, mata memainkan peranan yang penting. Terlirik ke sini, terlirik ke sana. Jari jemari (bagi perempuan) memang tak diam, menjelajah merata2. Sekejap2 menguis2 rambut, membetulkan tudung le, semua dalam keadaan yang sangat 'control ayu'. Orang lelaki biasanya melihat melalui 'ekor mata' sahaja. Kadang2 orang tak sedar pun yang dia sedang memerhatikan sesuatu. Biasanya lelaki tak banyak menggunakan bahasa tubuh sebab mereka banyak menggunakan mata sebagai radar atau pusat kawalan. Walaubagaimanapun, ini semua hanyalah sekadar berteori. Kalau tak betul jangan maree.

Mozar : Orang yang sangat gemuk tentu agak sukar hendak mempamerkan bahasa tubuh dengan berkesan atas kekangan pergerakan. Rasa2nyalah!

Agak2nya bahasa tubuh ni universal tak?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...