Pelakon yang baik dan berkarektor adalah pelakon yang bijak mengguna dan memanipulasi seni bahasa tubuh. Kadang2 untuk watak sedih, dengan raut muka yang sedih, mata yang kelihatan kosong atau berkaca benar2 dapat membawa penonton ikut sama menyelami perasaan dalamannya. Ataupun untuk watak girang, mata yang bersinar2 dan turut kelihatan tersenyum benar2 membuat penonton merasakan kebahagiaannya.
Bahasa tubuh adalah bahasa yang tidak diajar di mana2 sekolah. Ada sesiapa nak buka kelas? Bahasa ini datangnya secara semulajadi berdasarkan emosi dalaman. Orang yang tak ada perasaan maka tiadalah bahasa tubuh. Bahasa orang yang marah, merajuk atau bosan biasanya memang sangat senang dibaca, biasanya disulami dengan samada muncung yang panjang sejengkal, mata yang bak burung jampuk (burung hantu) atau gerakan tangan atau kaki berulang2. Orang yang sedang mengorat pula, mata memainkan peranan yang penting. Terlirik ke sini, terlirik ke sana. Jari jemari (bagi perempuan) memang tak diam, menjelajah merata2. Sekejap2 menguis2 rambut, membetulkan tudung le, semua dalam keadaan yang sangat 'control ayu'. Orang lelaki biasanya melihat melalui 'ekor mata' sahaja. Kadang2 orang tak sedar pun yang dia sedang memerhatikan sesuatu. Biasanya lelaki tak banyak menggunakan bahasa tubuh sebab mereka banyak menggunakan mata sebagai radar atau pusat kawalan. Walaubagaimanapun, ini semua hanyalah sekadar berteori. Kalau tak betul jangan maree.
Mozar : Orang yang sangat gemuk tentu agak sukar hendak mempamerkan bahasa tubuh dengan berkesan atas kekangan pergerakan. Rasa2nyalah!
Agak2nya bahasa tubuh ni universal tak?
No comments:
Post a Comment
Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...