Monday, December 6, 2010

Rahsia Yang Dah Tak Macam Rahsia Lagi

Dua orang yang kepoh saling terserempak lalu membibitkan dialog-dialog seperti di bawah ini :- 
Si Kepoh 1 : Kalau aku bagi tau benda ni kau jangan bagi tau orang lain tau. Janji??
Si Kepoh 2 : Ok, aku janji. Ceritalah cepat. Apa dia?
Si Kepoh 1 : Betul ni?? Boleh percaya ke?? Kalau orang lain tau, siap kau!
Si Kepoh 2 : Weii!! Cepatlah cerita! Banyak cikadak betul la kau ni...

Biasa dengar atau biasa buat dialog di atas ni tak? Confirm ada punya. Konon-konon rahsia le tu. Dalam pada janji tak cerita pada orang lain entah berapa kali pula dialog sebegini berlegar-legar dan berpusing-pusing kepada orang lain pula. Dah tak macam rahsia lagi dah le. Dalam seminggu dua, sekampung atau setaman dah tau. Kalau rahsia tu rahsia yang memang mengaibkan seseorang, memang agak malang le. Manusia bermulut tempayan ni bersepah-sepah di mana-mana. Bukan apa, gejolak rasa di dada orang yang sebegini bagaikan Tsunami, tak boleh ditahan-tahan nak menceritakan sesuatu rahsia tu. Berita sensasilah katakan. Tak mampu lagi nak disimpan agar hanya pecah di perut sahaja. Sudahnya, asal jumpa saja orang, dialog semacam di atas inilah tiket untuk dia menyebarkan cerita tu sambil berharap konon-kononnya rahsia tu tak disebarkan orang. Bila si pemilik kisah asal dah naik angin sebab rahsianya tersebar serata alam, pak-pak kepoh dan joyah-joyah kepoh ni buat-buat bodo macam muka Shrek. Semuanya buat-buat pandang ke timur, ke barat atau ke tenggara.

Sebetulnya, orang yang boleh dipercayai untuk menyimpan sesuatu rahsia mestilah seseorang yang benar-benar jujur dan amanah. Di mulut si mulut tempayan sesuatu rahsia itu akan menjadi satu bahan yang sangat syok dan sensasi. Habis diemail, diblog, difesbuk dan ditwitternya kepada kengkawan lain. Zaman internet, takde lain le dari menggunakan laman-laman sosial. Kalau dulu-dulu, makcik-makcik kepoh ni sampai lenguh le peha dan lutut menjaja rahsia dan gossip dari rumah ke rumah. Selagi tak cover sekampung atau setaman, dia takkan balik ke rumah. Lagi laju dari Broadband, juga laksana Internet Hotspotz.

Mozar : Rahsia yang disimpan di dalam otak manusia tidak akan dapat dipecahkan oleh sesiapa atau apa cara sekalipun. Sebaliknya, jika disimpan dalam alat-alat ciptaan manusia, lambat laun pasti akan terbongkar jua. Subhanallah!

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...