Monday, November 22, 2010

Musim Pening Kembali Lagi Daa..

Mai dah..musim orang2 'fenin' kepala. Musim cuti sekolah beginilah macam2 kategori orang akan mula pening kepala. Tak caya mari kita semak satu persatu orang2 yang berpotensi akan pening ni.
Makpak yang anak2 cuti sekolah
Time ni anak2 cuti sekolah. Budak2 tak tau nak kata apa hepinya time ni. Dunia milik depa. Bebas 'menerobang' ke mana saja kalau takde kawalan. Yang peningnya makpak depa juga. Nak dihantar dok dengan tok nenek diaorang, maka pening le pulak kepala tok nenek tu. Nak dihantar ke Kem2 Motivasi, ada ke Kem yang dibuat sampai habis cuti sekolah. Kalau ada pun, budak2 pun naik biol terlebih motivasi. Pening..pening.
Makpak yang berusaha menghiburkan anak2
Part ni pening kepala juga memikirkan ke mana le pula nak bawa anak2 pergi makan angin cuti sekolah tahun ni. Tak bawa ke mana pun kesian juga anak2 bila di 'kunun' dek kawan2nya nanti. Kawan2 dok cerita pergi Universal Studios Singapura, kesian lak bila anak2 bercerita dengan kengkawan setakat pergi 'fun fair' main buaian pusing je. Pening..pening.
Makpak yang nak menyekolahkan anak 
Bab ni memang ramai yang pening juga. Lebih2 lagi yang anak2 berderet setiap darjah atau tingkatan ada hantar wakil. Semua anak2 minta dibelikan kelengkapan yang baru2 belaka supaya ada semangat nak belajar. Kalau tak diturutkan, bila keputusan periksa tak bagus anak2 akan bagi alasan beg koyak rabak, kasut dah berlidah dan malu nak pergi sekolah. Bonus entah ada entah tidak hujung tahun nanti. Alahai pening macam nak pitam la pulak.
Budak2 yang belum 'potong'
Yang ni bebudak lelaki yang belum sunat pula yang pening kepala. Takut dan gerun bila memikirkan kedatangan hari bersejarah tersebut. Makin dekat makin tak tidur malam. Menipu hidup2 le kalau ada bebudak yang kata depa tak takut malah teruja nak bersunat. Makin dekat makin pening ada la.
Bakal2 pengantin dan mertua mertui
Golongan ni memang tak senang duduk dah bila tarikh majlis kahwin semakin dekat. Kelam kelibut nak buat persiapan saat2 akhir. Mana nak fikir takut2 kalau tak ramai orang yang datang, takut kalau2 terlebih orang datang, lauk tak cukup ataupun yang dok di lingkaran banjir pasifik lagi le pening fikir camna nak buat2 vogue majlis perkahwinan di atas air nanti.  Pening..pening.
Yang last sekali, top of the top pening...
Pengantin baru
Inilah hasil pening2 majlis kahwin. Last2 siapa yang paling akhir pening, kalau bukan pengantin perempuan. Bunting pelamin lah pulok. Bukan setakat pening tapi kombo mual dan muntah dapat sekali. 9 bulan kemudian keluar le kuek..kuek. Pening juga lagi, tapi puas dan excited masa tu. Habis tu bila la manusia ni nak berhenti pening. Di luar musim pening pun ramai juga yang akan pening kapla! Itulah kehidupan.
Apa2pun selamat mengharungi musim2 pening begini. Kalau di luar negara, time2 begini depa dok syok main salji sampai pening.

Mozar : Pernah pening kepala makan sirih pinang atok masa kecik2. Sesetengah orang didapati tak tau nak beza mana satu pening kepala, mana satu sakit kepala. Apa la..

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...