Friday, November 26, 2010

Sarang Yang Kosong

 
Ungkapan 'sarang yang kosong' ini ialah hasil terjemahan ungkapan bahasa Inggeris yang berbunyi 'Empty Nest'. Ianya diumpamakan seperti sarang burung yang kosong apabila telah ditinggalkan oleh anak-anak burung yang telah pandai terbang. Maksud sebenar ungkapan ini ialah apakala sesebuah keluarga itu mengalami keadaan di mana rumah yang dihuni telah mula ditinggalkan oleh anak-anak mereka. Anak-anak telah mula belajar di sekolah berasrama, memasuki IPT, bekerja ataupun telah berkahwin. Di negara-negara Barat keadaan sebegini dianggap suatu sindrom yang mana ia membuatkan sesuatu pasangan suami isteri mula berasa resah, sedih dan kadangkala berasa diri tidak bernilai lagi. Keadaan ini memang agak menyedihkan juga bagi ibubapa yang telah terbiasa berdampingan dengan anak-anak mereka sehingga ke usia tua.

Suasana kehidupan pasti banyak yang berubah dan perlu disesuaikan dengan keupayaan hidup pasangan suami isteri itu. Kebiasaannya ada orang yang boleh membawakan mereka membeli belah atau membantu melaksanakan tugasan harian, kini tiada lagi. Keadaan 'empty nest' ini biasanya berlaku bagi penduduk-penduduk di luar bandar kerana prasarana di situ tidak mengizinkan anak-anak mendapat pendidikan yang sempurna dan juga peluang pekerjaan yang pelbagai. Maka penghijrahan pasti berlaku demi mengejar cita-cita atau memburu 'padang yang kononnya lebih hijau' di bandar-bandar besar. Hakikatnya, jika kita rajin dan bijak berusaha, di mana-mana sahaja di atas bumi Allah ini kita boleh mencipta punca rezeki.

Memang agak menyedihkan bagi pasangan suami isteri yang telah tua serta dhaif ditinggalkan dalam keadaan upaya diri yang telah tinggal separuh atau suku. Demi tuntutan hidup yang semakin mendesak dan juga materialistik, tidak dapat tidak anak-anak tidak mampu meneruskan hidup sebumbung dengan ibubapa walaupun nampaknya seperti 'wajib' berbuat demikian. Lebih malang lagi bila 'anak-anak burung' yang telah meninggalkan sarang mereka telah lupa untuk menjenguk semula sarang tempat kelahiran mereka.

Bagi kes yang terpencil, mungkin pula ada pasangan suami isteri yang berasa lega dan gembira apabila dapat menjadi pasangan merpati dua sejoli semula apabila anak-anak telah 'meninggalkan sarang'. Rasa seperti honeymoon sekali lagi. Bebas melancong, melawat rumah anak-anak ataupun bebas berbuat amal ibadat tanpa risau akan tanggungjawab terhadap anak-anak yang perlu diuruskan. Apa-apapun, setiap manusia itu berbeza dari segi rasa dan emosi. Tiada dua individu yang sama serupa di atas dunia ini.

Mozar : Ironinya, sarang yang tidak pernah kosong ialah sarang maksiat. Serbu sekali, lari sekejap, kemudian senyap-senyap datang balik.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...