Tuesday, November 30, 2010

Harta Yang Dibiarkan Bersepah

Kayanya dia!!! Hartanya dibiarkan bersepah-sepah begitu saja. Mesti tahap bilionaire punya orang tu. Kaya memang kaya pun orang tu. Orang yang tak ada harta sebegitu bernilai sanggup membelanjakan puluhan malahan ratusan ribu hanya untuk mendapatkannya. Maintenance nak jaga harta ni memang bukan sedikit juga. Sayang le kalau dibiarkan bersepah-sepah begitu saja. Itu le harta di hari tua, kala diri tidak berdaya dan juga aset sesudah mati. Kalau tak dijaga baik-baik harta tu pun akan lesap entah ke mana dan mungkin juga akan jadi sampah kepada masyarakat pula. Masa tu, harta tu pulak memakan diri. Harta ni pun bukan calang-calang harta.

Kadang-kadang lebih senang membela lembu sekandang dari menjaga harta-harta ni. Kadangkala melawan, kadangkala mengikis dan kadangkala mengguris.  Apa nak jadi dengan harta-harta yang nakal ni. Silap jaga atau silap bagi makan? Manjakan sangat harta ni lebih-lebih pun tak jadi juga. Terlampau tak peduli, mentang-mentang ada harta dalam bentuk lain yang kononnya lebih berharga pun tak jadi juga. Hati-hati! harta ni banyak kawan tau! Silap-silap kita yang menatangnya bagai minyak yang penuh terpaksa pula main tarik tali dengan kawan-kawan sehartanya. Tarikan kawan-kawannya kadangkala lebih kuat dan menggoda. Tapi yang sayangnya, harta ni akan pudar dan rosak apabila ia memilih kawan-kawannya yang bertaraf sampah. Berlonggok atau dilonggokkan merata-rata.

Sayang ke orang kaya tu pada harta yang bersepah-sepah tu? Kalau sayang kenapa tak dibelai harta tu dengan penuh kasih sayang dan ihsan? Kenapa tak berkomunikasi dengan harta tu baik-baik? Kenapa harta tu rasa seperti dianaktirikan oleh tuannya sendiri? Harta tu pun nak joli katak juga. Asyik terperap kesunyian, harta mana yang tahan. Depa ni harta yang mahal, bernilai tinggi. Jangan le buat bina tak bina aje. Mungkin senang dapat kot. Tak minta pun dapat. Terlajak perahu pun dapat.

"Lari kang baru tau," ugut si harta.
"Itu je la ko pande. Sikit-sikit nak lari. Sikit-sikit nak lari," balas si tuan harta.
"Nak lari larilah, ada aku kesah?" bentak si tuan harta yang berbini empat dan berpelbagai harta bertimbun.
Harta ni pun bukan main 'kerek'nya. Pening juga kalau dapat harta yang banyak cikadak macam ni. Kalau tak bernyawa dah lama kena picit-picit sampai hancur. Macam bela hantu raya pula susahnya. Sikit-sikit nak cekik darah.

Salah ibu harta tu kot. Kenapa la melahirkan harta yang sedemikian rupa. Kalau harta emas permata boleh le juga ditempa sesedap rasa. Ni harta tu pun bermata dan bertelinga. Tapi taruh kat mana, tak tau.
"Ah bosan la duduk rumah tuan aku ni, baik aku lepak dengan kawan-kawan seharta, lagi baekk punya," putus si harta.

Maka sekonyong-konyong jadilah si harta tersebut laksana sampah terbuang atau lalat-lalat yang menghurung bangkai. Halau sekejap lari. Kemudian datang balik. Rendahnya nilai kamu wahai si harta yang amat berharga. Kamu perlukan bimbingan yang betul dan sewajarnya. Kembalilah kamu ke pangkal jalan wahai si harta yang telah hilang nilai. Kalau tidak kembali ke tuanmu, kembalilah kamu kepada Penciptamu. Kerana dirimu begitu berharga. Tidak kira apa jua sejarah hidupmu. Seketul berlian yang terjatuh ke lumpur, bila dibasuh dan digilap pasti akan memancar-mancar semula kilauannya.

Mozar : Risau dengan persekitaran hidup kini yang terlalu banyak dipenuhi harta-harta yang telah hilang nilainya. Jika tidak dibendung, dikhuatiri akan menjangkiti keturunanku pula nanti. Nauzubillah!

Gambar Hiasan : Harta-harta yang masih terlalu mentah untuk kehilangan nilainya.

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...