Thursday, November 11, 2010

Ujian Allah Yang Bertulis

Hari ini merupakan hari penuh debaran bagi calon-calon UPSR 2010 yang lalu kerana keputusan telahpun dikeluarkan. Baik atau buruknya keputusan mereka semuanya telah tertulis di Lauh Mahfuz. Keputusan peperiksaan adalah laksana 'ujian yang bertulis' dari Allah s.w.t. Ini memandangkan apa jua keputusan yang dicapai semuanya adalah hasil tulisan dan coretan mata pensil/pena calon-calon itu sendiri di dalam peperiksaan yang lalu. Perlu diingat bahawa kehidupan kita ini pun penuh dengan ujian dan dugaan yang tidak tertulis dan termaktub di mana-mana. Beruntunglah jika anda dapat melihat sendiri ujian yang telah tertulis hasil dari usaha dan titik peluh anda. Anda mampu mengawalnya sebaik mungkin semasa membuat persediaan bagi menghadapinya. Cemerlang, sederhana atau gagalnya seseorang calon itu semuanya merupakan ujian dariNya.

Kepada ibubapa/penjaga serta adik-adik semua, apa jua keputusan yang dicapai, bersyukurlah di atas kecemerlangan dan redhalah di atas ketidakcemerlangan. UPSR bukanlah segala-galanya. Berjaya atau kurang berjayanya anda bersiap sedialah untuk terus menongkah arus yang jauh lebih deras di hadapan. Perjalanan anda masih terlalu jauh lagi jika dipanjangkan umur. Tahniah kepada kesemua calon-calon yang telah mengambil UPSR bagi tahun ini kerana anda telah mencuba yang terbaik(sekurang-kurangnya tetap hadir ke dewan peperiksaan bagi merasai suasana peperiksaan sebesar itu). 

Mozar : Buat ibubapa/penjaga biarlah keputusan yang cemerlang itu menjadi hadiah paling bermakna dan bukannya anugerah untuk dibangga-bangga atau dicanang-canang. 

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...