Monday, November 1, 2010

Pengorbanan Yang Tulus

Berkorban apa saja, harta ataupun nyawa... Sempena Hari Raya Korban yang bakal menjengah tidak lama lagi, eloklah kita berbicara sedikit tentang subjek pengorbanan. Pengorbanan meliputi pelbagai aspek dan bentuk termasuk berkorban harta benda, wang ringgit, masa, perasaan mahupun nyawa. Nabi Ibrahim a.s diuji oleh Allah s.w.t dengan terpaksa 'mengorbankan' anaknya Ismail a.s yang sehingga kini menjadi peristiwa penting dalam kalendar Islam.

Pengorbanan yang tulus suci tanpa mengharapkan balasan akan membuahkan rasa kepuasan yang amat sangat. Ikhlas dan rela walaupun tanpa pujian, tanpa dikenang dan tanpa penghormatan. Sebaliknya pengorbanan yang menuntut balasan atau pujian akan membuatkan jiwa semakin parah andainya ia tidak berjalan seperti yang diharapkan. Akhirnya pengorbanan yang dibuat hanya sia-sia tanpa ganjaran di dunia mahupun di akhirat.
 
Sempena Hari Raya Korban yang mulia ini, korbankanlah sedikit masa dan rasa malu anda untuk mencoretkan sedikit pengorbanan yang anda telah lakukan terhadap apa sahaja di atas dunia ini di sini. 

Mozar : Saban hari terpaksa mengorbankan puluhan malah ratusan nyawa hanya kerana makan dan minum tanpa diundang. Maafkan patik wahai Sang Ratu semut!
Pengorbanan seorang ibu yang menyentuh hati. Terkenang-kenang arwah mak. Apa khabar mak DI ALAM SANA?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...