Wednesday, November 10, 2010

Tolak Batu Dengan Kayu Je..

Amboi! angkuhnya statement. Macam la dia boleh makan segala-gala benda kecuali batu dengan kayu. Kalau entri sebelum ni tentang si pemilih makan, yang ini pula tentang si buruk makan. Kalau tolak batu dengan kayu maknanya masih banyak lagi benda-benda lain termasuk yang haram dan yang tak boleh dimakan dia sental juga. Contohnya, khinzir, buaya, katak, ular dan tidak ketinggalan kaca dan besi. 

Orang yang selalu guna ungkapan sebegini sebenarnya memang berniat baik. Tak mahu menyusahkan hati tuan rumah atau host dengan menggambarkan bahawa depa ni langsung tak memilih makan. Bagilah apa sahaja, gerenti beres punya. Senang hati juga tuan rumah kalau dapat melayan orang semacam ni. Bagi le apa saja, depa belasah sampai licin. Makanan pun tak terbazir. Cuma kalau untuk dibelanja makan parahlah sikit bawa orang macam ni. Tak kenyang-kenyang! Semua benda jalan.

Kesimpulannya, ungkapan ni hanya sesuai untuk orang bukan Islam dan 'weirdo' (orang pelik) aje kot sebab depa masih boleh makan semua binatang-binatang yang haram dimakan umat Islam termasuk juga haiwan-haiwan yang eksotik. Sebaliknya ada pula orang yang 'weirdo' yang boleh makan kaca dan besi sebagai snek (boleh sampai sendawa ke?). Ceritakan kisah kawan-kawan anda yang 'baik hati' ataupun yang memang dari jenis pelahap semulajadi tu di sini. Kita tengok betul ke dia hanya tolak batu dengan kayu aje.

Mozar : Pernah cuba tolak batu dengan kayu, tapi kayu tu patah. Kayu tu dah reput rupanya. kuikuikui.
Hidangan paling istimewa setelah ditolak batu dengan kayu?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...