Friday, November 12, 2010

Seram...Sumpah Seram!

Rosli melirik ke arah jam digital di dalam keretanya. Sudah jam 2.04 AM. Keadaan persekitaran taman perumahan itu hening dan sunyi. Cuma sesekali terdengar salakan anjing dan jeritan cengkerik. Keretanya terus meluncur laju untuk segera sampai ke rumah. Seharian menghabiskan tugasan di pejabat membuatkan Rosli benar2 letih dan lesu. Keesokan harinya adalah hari Audit ISO di syarikatnya. Rosli merungut2 di dalam hati, sedikit kesal dan marah kerana tabiatnya yang sering membuat kerja di minit2 terakhir. Tepat jam 2.15 AM Rosli sampai di pintu rumahnya. Sedikit lega di hatinya melihat lampu masih terang benderang di ruang tamu rumahnya. Rosli menelah bahawa isterinya setia menanti kepulangannya dengan berjaga sehingga lewat pagi itu. Telahannya tepat. Apabila pintu dikuak, isterinya kelihatan berbaring di sofa. Sejuk hati Rosli yang agak berbaur rasa tadi.
"Abang nak minum?" sapa isteri Rosli dengan senyuman yang melirik.
"Hmm...bolehlah. Buatkan abang Milo panas," jawab Rosli ringkas kerana terlalu penat.
Tanpa berkata2 isterinya terus ke dapur sambil Rosli terus merebahkan dirinya di atas sofa. Sekali imbas Rosli terbau bauan yang agak wangi datangnya dari arah dapur.
"Wanginya bau...malam Jumaat ke ni? Aku pun dah tak ingat hari dah, sibuk sangat," bisik Rosli di dalam hati.

Rosli melemparkan pandangan ke arah cermin besar di dinding. Refleksinya tertebar sehingga ke ruang makan dan dapur. Bau wangi tadi kian kuat menusuk hidung datangnya dari arah dapur juga. Pantas Rosli teringat kata2 orang bahawa bau2an wangi sebegitu barangkali menandakan ada makhluk halus yang berdekatan.

Rosli terus memandang melalui cermin tadi mengintai2 ke arah dapur kalau2 betul seperti yang diperkatakan orang itu. Tiada apa2 yang pelik. Rosli memanggil2 nama isterinya tetapi tidak bersahut. Rosli menggagahkan diri yang letih bercampur cuak tadi bangun untuk ke dapur. Bila sahaja kakinya melangkah ke ruang dapur alangkah terperanjatnya Rosli melihat satu lembaga berpakaian putih dengan wajah yang sangat hodoh dan berambut panjang mengilai2 dan terbang ke arah siling lalu meresap dan hilang melalui dinding batu dapurnya. Isterinya yang disangkakannya menyediakan minuman untuknya adalah sebenarnya lembaga wanita yang hodoh tadi. Bagai hendak luruh jantung dan paru2 Rosli dengan kejadian yang dilihatnya itu tadi. Kakinya lemah dan seolah2 terpaku. Hanya setelah beberapa ketika barulah Rosli dapat mengumpul semangat dan kekuatannya untuk memasang langkah seribu menerpa ke arah bilik tidurnya.

Dengan nafas yang tercungap2 pintu biliknya ditolak dengan kuat dan rakus. Dilihatnya isterinya sedang tidur nyenyak di atas katil dengan sedikit dengkuran. Barulah dia sedar bahawa dia telah disakat oleh makhluk halus yang menyerupai isterinya. Isterinya kemudian terjaga kerana bunyi bising yang dibuat Rosli itu.
Dalam keadaan yang separuh sedar isterinya bertanya "Malam ni malam Jumaat ke bang? Saya penat le," lalu terus tidur dengan mengiringkan badan sambil memeluk bantal peluk. 
SEKIAN. Amacam, seram tak? 

Ini cerita rekaan saya sendiri saja. Tak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah mati. Banyak sangat kita dengar kisah2 hantu ni di mana2. Saya sendiri tak pernah nampak hantu. Bagi yang tak pernah nampak, ayat klise mereka ialah zaman moden ni mana ada hantu. Jelmaan hantu ni mungkin datangnya dari jin atau syaitan yang cuba memesongkan akidah kita. Syirik jika kita takut kepada kuasa selain dari Allah s.w.t. Cuma yang boleh saya garapkan di sini ialah hantu2 ni samalah seperti kita takutkan haiwan2 berbahaya seperti harimau, beruang ataupun anjing. Walaupun haiwan2 ini nyata kejadian Allah, kita tetap takut sebab Allah boleh memberikan asbab untuk haiwan2 ni mencederakan kita. Cuma hantu2 ni kita susah untuk melihatnya secara terang2an kerana ianya makhluk yang halus. Apa-apapun, pernah mengalami sebarang kejadian2 seram, pelik dan mistik? Kongsikan di sini. Seramkan semua pengunjung blog ni sampai terkencing2.

Mozar : Pernah beberapa kali berupaya keluar dari mimpi dan tersedar dari tidur ketika sedang bermimpi hantu, hasil pengaruh dari filem2 Nightmare On Elm Street.

Salah satu sekuel filem 'Nightmare' yang mana watak2nya boleh memanipulasi mimpi

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...