Friday, November 19, 2010

Setiap Manusia Dilahirkan Cantik

Pernah dengar ungkapan sebegini tak? Betul ke semua orang lahir dalam keadaan cantik. Mungkin hampir 99% tepat, kecuali sebilangan kecil manusia yang dilahirkan dengan kecacatan fizikal. Rata-rata bayi yang baru dilahirkan memang comel-comel belaka. Susah nak cari yang tak comel. Kenapa bila meningkat dewasa, ramai yang dah tak kacak atau lawa lagi? 

Jawapannya terletak kepada empunya diri itu sendiri. Kebanyakannya berpunca dari kealpaan dan kecuaian individu itu sendiri. Kita tidak dilahirkan dengan badan yang menggeleber dengan lemak di sana-sini, berjerawat satu muka atau satu badan, kulit yang 'berkarat' dan sebagainya. Kebanyakan orang, di zaman kanak-kanak sehingga remajanya, cukup kacak atau lawa. Bila lepas kahwin atau berada di umur pertengahan abad, mulalah semuanya semakin merosot. Rambut mula menipis/botak, tengkuk berlapis, boroi, gemuk dan macam-macam lagilah yang tak molek dipandang. 

Bukankah semua ini hasil kecuaian seseorang itu sendiri. Ada yang malas menjaga penampilan, tak menjaga pemakanan, tak mendapat rehat yang secukupnya atau stress berlebihan (yang menghidapi sebarang penyakit terkecuali). Kesemua itu menyumbang kepada kehodohan rupa fizikal mereka. Pepatah China ada menyebut yang lebih kurang bunyinya 'tiada wanita yang hodoh di dunia melainkan wanita yang malas'.

Tidak dinafikan juga ada orang yang semulajadinya sederhana dari segi rupa. Namun, mereka juga boleh kelihatan 'cantik' dan menawan dengan personaliti yang menyenangkan iaitu dari segi kepetahan berkomunikasi, pembawaan diri dan bijak bergaul. Maka itulah sebabnya kadangkala Ratu Dunia/Universe disandang oleh pemenang yang bukannya sumpah cantik, tetapi dari kalangan yang bukan yang paling cantik di mata kita. 

Sesetengah orang pula ada yang cantik bagai ratu dunia, tapi jika otak kosong dan perangai tidak senonoh atau pengotor contohnya, orang itu tetap kelihatan hodoh di mata manusia. Di negara barat orang sedemikian dipanggil 'Bimbo'- cantik tapi dungu. Sebaliknya, jika anda sememangnya cantik dan bijak atau dikatakan sebagai 'beauty with brain', anda memang sangat beruntung dan juga amat berharga. Berebut orang yang ingin menawarkan pekerjaan untuk anda. Lihat sahaja contohnya, Angelina Jolie, walaupun kecantikannya bukanlah begitu 'flawless', tetapi apabila dia sering mendapat watak-watak yang membuatkan dia nampak bijak, dia seringkali dinobatkan kononnya sebagai 'wanita tercantik di dunia'.

Kesimpulannya, jika anda sememangnya dilahirkan cantik atau kacak, anda mampu untuk kekal sedemikian hingga ke tua melalui gaya hidup yang sihat serta rajin menjaga pemakanan dan pantang larang kecantikan. Bukankah orang yang cantik lebih mendapat perhatian daripada yang 'kureng' cantik? Tiada ruginya anda menjaga kecantikan lebih-lebih lagi jika anda terlibat dalam banyak jenis bidang perniagaan/perdagangan ataupun showbiz. Contohnya, bagi peniaga jamu dan kosmetik, mereka WAJIB cantik serba-serbi sebagai melariskan produk-produk jualan mereka. Betul tak kak Ton???

Mozar : Lebih suka memilih kedai/gerai makanan yang mana peniaganya tampak bersih, terurus dan kemas. Kacak dan lawa merupakan satu bonus bagi peniaga tersebut. 
Paris Hilton - 'Beauty with brain' atau seorang 'Bimbo'?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...