Wednesday, November 10, 2010

My Best Friend's Wedding

Musim orang kahwin (cuti sekolah) nampaknya semakin hampir. Rasanya memang terlalu awal untuk kita mengucapkan Selamat Pengantin Baru kepada bakal-bakal pengantin. Time ni le bakal-bakal pengantin sedang gelabah puyuh dan tak tentu rasa. Bukan lagi 3 rasa, tapi dah beraneka rasa. Sesuai dengan sembang pasal kahwin ni, pernahkah anda menonton filem tahun 1997, 'My Best Friend's Wedding'?

Kisahnya berkisar tentang seorang wanita yang mempunyai masa 4 hari untuk mensabotaj perkahwinan kawan baiknya yang telah bertemu jodoh dengan wanita lain. Berbagai peristiwa lucu dan menyentuh hati berlaku sehinggalah majlis perkahwinan itu berlangsung. Bila kawan baiknya dah nak kahwin dengan orang lain baru le dia gelabah nak menyatakan rasa hatinya. Ada dialog yang agak menarik dalam filem ini yang lebih kurang bunyinya "Jika anda sayangkan seseorang itu, lepaskan dia. Jika dia datang kembali kepadamu, dialah milik mutlakmu". Untuk lebih mendalam, sinopsis filem ini boleh dibaca di sini. Tu la, masa berkawan baik tak mahu berterus terang, cakap biar terang. Sebagai satu contoh, dalam sebuah filem Indonesia, Heart, ada satu dialognya yang berbunyi, "Cinta itu harus diungkapin..."(klik video Heart ini dan tonton pada minit ke 4:48 hingga 5:05).

Apapun, entri ini bukanlah nak menggalakkan anda melakukan perkara yang sama seperti watak dalam filem Wedding itu. Sebaliknya, ia sebagai tauladan bahawa kadangkala ada benda yang kita perlu 'let go' dan juga perlu percaya dengan ketentuan Allah s.w.t. Walau sebagaimanapun usaha kita untuk mengubah sesuatu ketentuan Allah, ia tetap tidak akan berhasil tanpa izinNya. Bagi yang pernah mengalami pengalaman yang lebih kurang sama dengan filem ini atau yang pernah frust kasih tak kesampaian, bebaskan sahaja perasaan yang tidak molek itu dan belajarlah untuk memaafkan kerana yakinlah bahawa Allah s.w.t mempunyai perancangan yang lebih baik untuk anda. 

Jika tajuk entri ini diambil secara literal, ianya bermaksud 'Perkahwinan Kawan Baik Saya' yang langsung tidak ada kena mengena dengan dengki mendengki atau sabotaj mensabotaj. Untuk kawan-kawan baik saya dan juga kawan-kawan baik anda semua di luar sana marilah sama-sama kita ucapkan Selamat Pengantin Baru, semoga berbahagia dan jodoh berkekalan hingga ke akhir hayat. Kalau mahu, sampaikan ucapan anda kepada rakan-rakan atau kawan-kawan baik anda yang akan melangsungkan perkahwinan tidak lama lagi di sini.

Mozar : Kepada Pengantin yang 'diperbaharui' diucapkan selamatlah juga.

Trailer filem My Best Friend's Wedding

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...