Monday, November 29, 2010

Wajah-Wajah Yang Mendamaikan

Lihatlah di sekeliling anda. Ibubapa anda, pasangan hidup anda, anak-anak anda, adik beradik anda atau juga kawan-kawan anda. Pasti akan terjumpa oleh anda wajah-wajah yang mendamaikan jiwa anda. Wajah-wajah inilah penenang jiwa anda yang mana apabila anda memandangnya anda akan rasa bahagia yang tidak terucap. Wajah-wajah itulah yang akan sentiasa bertakhta di benak anda di kala senang atau susah. Wajah-wajah itulah menjadi penyejuk mata anda yang mana ianya seakan tidak jemu dipandang. Lazimnya wajah-wajah syurgawi begini diiringi oleh akhlak yang syurgawi juga. Suci dan tulus dari dendam, kekotoran hati atau segala macam sifat-sifat Mazmumah yang lain. Kesucian hati akan tergambar di wajah-wajah yang mendamaikan itu.

Melihat sendiri upacara berkhatan tempohari, saya agak tersentuh melihat seorang anak kecil yang mahukan ibunya berada di sisinya ketika dia sedang mengharungi ketakutan dan kesakitan. Bagi kanak-kanak itu, ibunyalah satu-satunya wajah yang paling mendamaikan dan yang paling dikenalinya ketika ini. Pada hakikatnya, memang Islam sendiri ada mengajarkan bahawa wajah ibubapa wajar dipandang dengan penuh rasa kasih dan sayang kerana ada tersedia ganjaran yang besar di situ.

Tetapi, sayangnya apabila anak-anak meningkat remaja atau dewasa kebanyakan dari mereka telah ada orang-orang lain yang mengambil alih wajah-wajah yang mendamaikan mereka daripada ibubapa mereka sendiri. Wajah-wajah ibubapa mereka akhirnya dengan tanpa rasa bersalah telah menjadi tempat menjegilkan mata serta mencebikkan bibir. Sedangkan dahulunya wajah-wajah itulah yang menenangkan mereka ketika bersedih, murung, ketakutan atau kesakitan. Bibir-bibir dari wajah-wajah itu jugalah yang mengucup dan mencium setiap inci tubuh mereka dengan penuh kasih sayang ketika mereka masih bayi. Kadangkala dunia menjadi begitu kejam di tangan orang-orang yang serakah dan sempit akal fikiran.

Wajah-wajah yang mendamaikan ini juga tidak terhad kepada orang-orang yang hampir dengan kita sahaja. Malah kita juga boleh menjumpai segala macam orang di sekeliling kita yang juga memiliki wajah-wajah yang mendamaikan. Orang-orang sebeginilah yang wajar dijadikan kawan atau sahabat. Kedamaian yang dipancarkan tidak boleh dibuat-buat kerana ia lahirnya dari hati dan batin. Walau kurang rupa kurang gaya, aura damai itu akan tetap terserlah jua. Sebaliknya, hati-hati yang kotor walaupun berwajah ratu dunia ataupun terkacak di dunia, tetap terpancar kejelikannya. Nampak cantik tetapi jauh sekali mendamaikan. Apatah lagi yang berwajah seperti 'pecah rumah', sakit mata dan semak perut memandangnya. Oleh itu, berusahalah untuk menjadikan wajah-wajah anda sendiri wajah-wajah yang mendamaikan insan-insan di sekeliling anda dengan cara membersihkan hati-hati anda dahulu. Anda pasti akan disayangi oleh ramai orang, malah 'ketidakhadiran' anda akan mengundang seribu resah dan suasana seakan tidak meriah atau tidak sempurna jadinya.

Mozar : Kadangkala, seseorang lelaki lebih suka memilih calon isteri yang berwajah keibuan kerana memang sesungguhnya wajah ibu itu begitu mendamaikan jiwa.

Bagi yang sedang berkasih, siapakah wajah kesayangan tuan hamba?

No comments:

Post a Comment

Pecah kaca pecah cermin, lepas baca harap komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...